A BME Kommunikáció és médiatudomány szak blogja

#Konzervtelefon

Ezért nem költ reklámokra a világ egyik legfelkapottabb e-autógyára

2017. május 25. - horvathbalazs

A Tesla elektromos autóit az egész világ ismeri, pedig Elon Musk nem reklámozza azokat a “hagyományos” úton. Mitől sikeres mégis a Forbes által a bolygó egyik leginnovatívabb cégének kikiáltott vállalkozás PR és marketing tevékenysége?

Az e-mobilitás forradalmát elhozó Tesla részvényeinek értéke nemrég érte el a General Motors-ét: míg pár éve a piaci híresztelések arról szóltak, hogy a GM bekebelezi a kizárólag elektromos autókat gyártó céget, mára a két vállalat a piaci árfolyam-ingadozások közepette fej-fej mellett küzd az “USA legértékesebb autógyára” címért. De míg egy Ford vagy Opel tévéspotba  belefut az ember (nem is beszélve a többi autómárkáról a Mercedestől kezdve a Volkswagenen és Lexuson keresztül a Toyotáig), addig a Tesla nem költ marketing kampányokra. A cég nem szerződik kommunikációs ügynökségekkel sem, nincs is jelen a tévéképernyőkön, plakátokon, és magazinokban.

Nem konvencionális marketing 

Mindez nem jelenti azt, hogy a Tesla vezetősége - élén az alapító-vezérigazgató Elon Muskkal - nem figyel oda a jó PR-ra és marketingre.

tesla_1.jpg

A fizetett hirdetések helyett azonban az elégedett vásárlóik ajánlásaival, úgynevezett marketinges evangélizmussal, és a kiemelkedő minőségű termékeken alapuló márkaépítéssel dolgoznak. Ez nem csak hitelesebb kommunikáció, mint a sokak (köztük Musk) szerint megtévesztő reklámok, hanem az alacsony marketingköltségeknek köszönhetően a cég így még nagyobb összegeket tud a fejlesztésekre fordítani. Önmagában az a tény is kiváló reklám, hogy a cégnek több autóra van előrendelése, mint amennyit le tudnak gyártani. Illetve az sem árt, hogy Elon Musk még  Donald Trumpnál is gyakrabban tweetel, és perceken belül helyesbíti a pontatlan állításokat tartalmazó kritikákat. 

Az emberek szeretik a Teslát. A Tesla pedig szereti az emberek által generált ingyen reklámot.

Szerencsére a valódi Vasembernek is titulált vállalkozó nem csak a kritikákat, hanem a jó ötleteket is azonnal meghallja a közösségi médiában.

konzervtelefon_tesla_kep2.jpg

A tízéves Bria Loveday például arra hívta fel a Tesla CEO figyelmét, hogy míg a cége nem gyárt hivatalos reklámokat, addig a lelkes törzsközönség ezt magától is megteszi. A házi készítésű hirdetések között pedig nem egy profi anyag is akad, úgyhogy a kislány szerint a Tesla akár versenyt is rendezhetne a felhasználói kontenteknek. Így született a Project Loveday videókészítő kampány, ahol a lelkes rajongók az alábbihoz hasonló reklámokat gyárthattak (ingyen) a cégnek:

Persze a Teslánál nem csak az elkötelezett fanok alkotásaiból tartják fenn a zéróbüdzsés marketinget.

Azt az előnyt is kihasználja a cég, hogy a Tesla márkával gyakorlatilag összeforrt a vezérigazgató személyes brandje, aki a Twitter használata mellett például rekordmennyiségű interjút és nyilatkozat ad ki. Elon Musk mindig friss és érdekes sztorikkal szolgál, ugyanis korábbi és jelenlegi sikereivel párhuzamosan újabb és újabb inspiráló világmegváltó tervek megvalósításába vág bele. Legfrissebb vállalkozása a Neuralink fantázianevű cég, mely fejlesztéseivel az emberi agyat kötné össze számítógépekkel. Így nem csoda, ha a rajongói Tesla videók mellett Muskkal is tele van a YouTube - ami persze a sokadik ingyenreklám az autógyárnak.

elon-musk-interviews-600x305.png

Úgy is mondhatnánk, hogy a cég nem kifizeti, hanem kiérdemli a PR-t. Erre és a nemkonvencionális marketingre tökéletes példa továbbá, hogy még az olyan hatalmas rajongótáborral bíró internetes képregényrajzolók és bloggerek, mint a “The Oatmeal” vagy a “Wait But Why” blog is önszántukból mutatták be követőiknek a Teslát. 

konzervtelefon_tesla_kep4.JPG

A Tesla üzleti terve a világ meghódítására

Tovább

Beszédes ábrák, képfestő szavak és tapintható ötletek: avagy így tarts emlékezetes előadásokat

A prezentáció fogalmáról alapvetően két nagyon eltérő asszociációnk lehet: egyfelől gondolhatunk a szürke, unalmas PowerPoint diák véget nem érő sorozatára, másfelől eszünkbe juthatnak a TED (Technology, Entertainment, Design) konferenciasorozat inspiráló és meggyőző előadásai. Összeszedtük, hogy mit érdemes végiggondolnod ahhoz, hogy az előadásod az utóbbi kategóriába tartozzon. 

A prezentációd mondanivalójának sikeres átadása több tényezőtől függhet: ezzel kapcsolatban a legígéretesebb tudományos megközelítésekből és TED előadásokból válogattunk össze néhány alapelvet. 

1. A közönség mindkét agyféltekéjét meg kell mozgatni

Gondolataink hatékony átadásához legalább olyan fontos a vizuális kommunikáció, mint a szóbeli meggyőzőképesség, hiszen a prezentáció közben a hallgatóság jobb és bal agyféltekéje is aktív. Seth Godin szerint az előadásról alkotott első benyomás már a diasor elején kialakul, amihez hozzájárulnak az olyan nonverbális jelek, mint a tekintet, a szemkontaktus, a mimika, a gesztusok és a testtartás: ezeket mind a jobb agyfélteke érzékeli. Az értelemre hatás mellett Godin a prezentációk legfontosabb céljának az érzelmek átadását tartja, ehhez pedig hatásos eszközt jelentenek a diák. Ha a kép és a mondanivaló között szoros asszociációs kapcsolat van, akkor azok egymás nélkülözhetetlen kiegészítőjévé válnak: az ábrák az előadó személye, szavai és stílusa nélkül nem mondanak túl sokat, ezekkel együtt viszont emlékezetessé teszik az előadást.

2. Vedd figyelembe a különböző tanulási stílusokat

Tanulási stílusok szerint alapvetően három csoportra oszthatjuk a közönséget: a vizuális, az auditív és az empirikus úton tanulókra. Az emberek körülbelül 40%-a a vizuális tanuló, elengedhetetlen tehát, hogy az üzeneteinket képi úton is hatékonyan adjuk át a hallgatóságunknak. Ráadásul a látásunk fontosabb információforrás, mint bármelyik más érzékszervünk.

Az auditív  tanulók elsősorban a verbális ingerekre fogékonyak, számukra a történetek és az érzékletes példák jelentik a kulcsot az üzenet memorizálásához. Audioingerekkel is nagy érzelmi hatást tudunk gyakorolni a közönségre: erre a legjobb példa Lisa Kristine Fényképek a modernkori rabszolgaságról című előadása a 2012-es TEDxMaui konferencián. 

Amellett, hogy a Kristine által használt fényképek erősen hatottak, az előadás a „képfestő” szavak által vált rendkívülivé: Dr. Pascale Michelon ezt „vizuális bevésésnek” nevezi. A neurológusok kimutatták, hogy az agy elsődleges látókérge nem képes a képzelet és valóság közötti különbségtételre: tehát ugyanazok az agyi területek mutatnak aktivitást akkor, hogyha elképzelünk egy képet, mint amikor ténylegesen látjuk is azt. Ezért Michelon azt javasolja, hogy ne csak igazi képeket használjunk, hanem próbálkozzunk a verbális információk vizuálissá alakításával is: ezt megtehetjük metaforákkal, hasonlatokkal, és olyan példákkal, amikkel „képet festünk a nézők lelki szemei elé.”

Az empirikus úton tanulóknak a tapintás, a mozgás és a cselekvés segít abban, hogy emlékezzenek az előadásra, bevonásuk tehát a prezentáció tárgyának megérintésén, kipróbálásán keresztül valósulhat meg. Ám a kinesztetikus érzékelést, vagyis a tapintást nehéz beépíteni a prezentációba, különösen akkor, ha nem egy kézzelfogható termékről van szó, hanem egy ötletről vagy gondolatról. A probléma azonban áthidalható, ahogyan ezt Elliot Krane, a stanfordi Packard Gyermekkórház fájdalomkezeléssel foglalkozó specialistája bebizonyította 2011-es TED-előadásában.

Krane mondanivalója az volt, hogy a fájdalom általában csak tünet, de vannak esetek, amikor a krónikus fájdalom maga a betegség. Ahhoz, hogy a közönség megértse ezt, segítségül vett egy madártollat és egy mini lángszórót. Az alkarját előbb a tollal simította végig, és arra kérte nézőit, képzeljék el, hogy az ő karjukat érinti meg éppen. Majd ugyanezt kérte tőlük, amikor bekapcsolta és karjához emelte a lángszórót... A demonstrációval arra mutatott rá, hogy a krónikus fájdalomban szenvedő betegek agya a madártoll érintésére azt üzeni, hogy lángszóró égeti őket.

Összefoglalva: a különböző tanulási stílusok miatt, ha az előadó képekkel, történetekkel és kellékekkel egyszerre több érzékszervre hat, akkor az emberek sokkal élénkebben emlékeznek majd a mondanivalójára. 

3. Fordítsd előnyödre a kettős kódolás elvét!

Az agy másképp dolgozza fel a képi információkat, mint az írott vagy hallott szöveget - ezt a jelenséget multimodális tanulásnak nevezik a tudósok. A "kettős kódolás" elvét Allan Paivio, a Nyugat-ontariói Egyetem pszichológia tanára alkotta meg: lényege, hogy míg a képi információkat vizuális és verbális elemként is kódolja az agy, addig a szavakat csak verbális elemként, ezért sokkal könnyebb felidézni a képeket, mint a hallottakat. Erre a jelenségre a multimédia-elv kifejezést is előszeretettel alkalmazzák a kutatók. 

Dr. Richard Mayer, a Santa Barbara-i Kaliforniai Egyetem nevelés- és oktatáspszichológia tanára 1991 óta folytat empirikus kutatást a multimédiás tanulásról, melynek eredményeit az "A Cognitive Theory of Multimedia Learning" című tanulmányában publikálta. Azt állítja, hogy bonyolult fogalmak elmagyarázása sokkal hatékonyabb, ha egyszerre többféle érzékszervi (audio-, vizuális és kinesztetikus) hatást működtetünk.

Carmine Gallo szerint a multimédiás előadás esetében az összetartozó képeket és szavakat együtt érdemes szerepeltetni, nem pedig egymástól elválasztva. Továbbá, kevés olyan szöveget és képet használjunk, amik nem kapcsolódnak a tárgyhoz, hiszen a rövidebb, ám sok releváns információt tartalmazó előadások hatékonyabbak. 

4. Végül egy példa arra, amikor az igazán jó prezentációból film készül

A multimédiás prezentáció mozgalmának kiemelkedő egyénisége, Al Gore, az USA egykori alelnöke, 2006-ban volt előadója a montereyi TED konferenciának. Az egy évvel később a globális felmelegedés területén végzett munkájáért Nobel-békedíjjal jutalmazott Gore az Oscar-díjas Kellemetlen igazság (An Inconvenient Truth, 2006) című, pár hónappal később bemutatott dokumentumfilmben szereplő képeket használta az előadásában. Keynote-tal készített diasorozata tökéletes példa arra, hogy milyen erővel tudja az információ vizuális megjelenítése cselekvésre ösztönözni az embereket. 

A film producere, Laurie David, miután először látta Gore prezentációját, küldetésének tekintette megosztani azt mindenkivel. A diaképek nélkül az egykori alelnök nem tudott volna akkora hatást gyakorolni Davidre, hogy az filmet forgasson az anyagból: a multimédiás élmények miatt az előadás jobban hasonlított egy filmre, mint egy prezentációra. Enélkül az üzenet valószínűleg csak azokhoz jutott volna el, akik eleve érdeklődnek a téma iránt, így viszont könnyen befogadhatóvá vált a probléma mindenkinek. Gore előadása kiválóan alkalmazta az egyszerűség elvét, a komplex információk átadását hatásos, egyértelmű képi anyaggal segítette, melyet Nancy Duarte, a világ egyik legismertebb prezentációtervező irodájának vezetője készített.  

Egyetlen gondolat is képes lavinát elindítani, egyetlen ötlet is lehet egy mozgalom gyújtópontja, egyetlen gondolat is átírhatja a jövőnket. De minden gondolat erőtlen, ha bennünk ragad. (...) Ha azonban képesek vagyunk azt úgy kommunikálni, hogy attól másokban is megmozdul valami, változásokat indíthatunk el. /Nancy Duarte/

Összességében elmondható, hogy a TED konferenciákkal új korszak kezdődött a prezentáció dizájn világában: míg egy átlagos ppt-n 40 szó áll, a TED előadások diái között nehéz olyat találni, ami szöveggel van telezsúfolva...Mégis a világ legjobb prezentációi közé tartoznak.

képek: inneninneninnen, inneninnen és innen

 

 

 

 

Egy radikális béka miatt bukott el Le Pen?

Az amerikai elnökválasztást követően az alt-right aktivizálta magát Európában is, hogy a Nagy Mémháború második ütközetében Franciaországban is diadalmaskodjanak. Egyik harcieszközük a tengerentúlon is elhíresült Pepe, a rajzolt béka, aki Trumppal sikert aratott, Le Pennek viszont nem hozott győzelmet. A radikális szimbólummá vált béka tündöklésének és temetésének sztorija.

Miért is gondolták az amerikai mémharcosok, hogy a franciáknál be fog válni egy békáról szóló mém?! Na, de kezdjük az elejéről, és ismerkedjünk meg Pepével, a békával!

pepeoffice.png

Pepe 2005-ben született meg Matt Furie tollából (és színes ceruzáiból), hogy aztán a Boy’s Club képregény hasábjain tündökölhessen. Furie elmondása szerint Pepe egy laza béka, aki szeret semmit tenni, a haverjaival lógni, dumálni a telefonon, néhanapján füvet szívni… Pepe vonzerejét a mémkészítők számára az adhatja, hogy a békát szinte minden üzenet kommunikálására fel lehet használni. Nem meglepő tehát, hogy Pepéből az elmúlt évtizedben világsztár lett az interneten.

pepe1.pngA tavalyi amerikai elnökválasztásban kiemelt szerepet kaptak a mémek, ahogyan Trump kampányában újszerű kommunikációs stratégiákkal és felületeken próbálták megszólítani a fiatalabb generációkat. Jóllehet nem egyszerű azt mérni, hogy a mémek mennyiben segítenek egy elnök megválasztásában, mégis sokan vélekednek úgy, hogy azok kétségkívül hozzájárultak Trump győzelméhez.

pep1_5.jpg

pepe3.jpg

pepe2.jpg

Az elnökválasztás után pár nappal egy felhasználó egy Le Pent támogató Reddit fórumon a következőt posztolta: „Ha jól értem, mémekre van szükségetek. Elhoztam nektek Pepe Le Pent. Ritkaság a tengerentúlról.”

pepe4.jpg

pepewar.jpg

A franciák nem utasították vissza az amerikai segítséget (annak ellenére, hogy nacionalista politikai irányvonalakról beszélünk). Az alt-right egyik megszokott kommunikációs csatornáján, a Redditen, még egy fórumot is létrehoztak a stratégia megtárgyalására a Nagy Mémháború második csatájában. Sőt, Nyugat-Európában is megpróbálták elterjeszteni Trump elhíresült jelmondatának egy verzióját, a „Make France Great Again” szlogent.

pepetwitter.PNG

pepe_border.jpg

Csakhogy az erőfeszítések a francia fronton nem mutatkoztak hasonlóképpen sikeresnek. A terjesztésre szánt mémek sokszor angol nyelven íródtak, ami a nyelvükre igencsak büszke franciáknál nem vette ki jól magát. Emellett úgy tűnt, hogy a szélsőséges képek kevésbé rezonáltak a francia választópolgárokkal, továbbá az álhírek és egyéb digitális félretájékoztató próbálkozások sem érték el a kívánt hatást. Sőt, egy francia akadémikus, David Chavalaris a #MFGA (Make France Great Again) hashtaget vizsgálva a Twitteren kimutatta, hogy azok majdnem kétharmada Amerikából származott.

Amikor Pepe adaptálásának sikertelenségére keressük a magyarázatot, ne felejtsük el, hogy ő bizony egy béka. És a béka a franciák szemében pedig a népük elleni sértést is jelentheti. Szóval nemcsak arról lehet szó, hogy a franciák (még) nem érettek meg az amerikaiak kiforrott mémkultúrájára, de maga a szimbólum is rosszul lett megválasztva.

pepefrench.png

Ennek ellenére a nemzetközi támogatók továbbra is lelkesen használták Pepét, aki immáron az antiszemitizmus és a rasszizmus szimbólumává vált. Kitartóan küzdöttek a csatában, de Le Pennek mégsem sikerült Trumphoz hasonlóan trónra kerülnie.

pepenazi.jpg

És mit gondol Pepe szülőatyja, Matt Furie, a béka radikalizálódásáról? Látva, mit tett az amerikai alt-rigth szeretett képregényhősével, elindította a #savepepe kampányt, hogy a gyűlölet szimbólumából visszaváltoztassa őt a béke békájává. Elárasztotta az internetet több száz vidám Pepe-rajzzal, de amikor ez sem volt elég, a francia elnökválasztás közepette eltemette békáját. #neverforgetpepe

pepehalott.png

Képek: inneninnen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen.

Minden 14. napon kihal egy nyelv bolygónkon: vajon kié lesz az utolsó szó?

A Földön jelenleg körülbelül 7000 nyelvet beszélnek, de bizonyos becslések szerint ez a szám 2100-ra akár a felére is visszaeshet. Az összes nyelv több mint 75%-át kizárólag őslakosok és törzsi népek beszélik - ezek hallhatósága és lejegyezhetősége pedig rohamos ütemben romlik. Vajon megállítható bolygónk szókincsének pusztulása? Meghallják a globális hatalmi szereplők a kihaló kultúrák utolsó segélykiáltásait?

Az ENSZ a 20. század második felétől a kulturális sokféleség védelme érdekében növekvő figyelmet szentel az őslakos és törzsi népeknek, különösen vallásuk, ismereteik és nyelvük megőrzése szempontjából. Nyilatkozatot fogadtak el az őslakos népek jogairól, rendszeres nemzetközi fórumot hoztak létre ügyeik tárgyalására, és speciális rapporteurt és szakértői mechanizmust alkottak jogaik védelmére. A látványos nemzetközi szakpolitikai előrelépés azonban nem adott kielégítő választ arra, hogy a sokszor a földrajzi és társadalmi értelemben is periférián élő emberek hogyan tudnak egy globális érdekérvényesítő mechanizmushoz csatlakozni. 

 hulu_speaker_enduring_voice_project.jpg

Hulu nyelven beszélő őslakos (Pápua Új-Guinea)

Az intézkedések kétségkívül pozitív hozadéka az, hogy a nemzetközi közösség végre elkezdte részletesen feltérképezni bolygónk kihaló félben lévő nyelveit, és ezzel a kulturális heterogenitás eltűnésének egy vetületét. 

konzervtelefon_blogposzt1_piktochart.jpg

 

A veszélyeztetett nyelvek térképe

Jó hír az is, hogy az ENSZ mellett egyre több kezdeményezés foglalkozik az őslakos és törzsi népek nyelvének, kultúrájának megőrzésével. A National Geographic Enduring Voice projektje a Living Tongues Institute for Endangered Languages szervezettel karöltve például nemrég arra vállalkozott, hogy feltérképezze a nyelvileg leginkább veszélyeztetett földrajzi régiókat, mely így néz ki: 

map_enduring_voice_project.jpg

 Mit jelentenek a színek?

  • A súlyosan veszélyeztetett (pirosrégiókban számos őshonos nyelvet kizárólag 60 év felettiek beszélnek, akik tudásukat már nem tudják átadni a közösség fiatalabb tagjainak, mert azok vagy elvándoroltak, vagy más kulturális és nyelvi közösségbe olvadtak be.
  • A nagyon veszélyeztetett  (narancssárga) régiók nyelveinek többségét 40 év felettiek beszélik, és fiatalok hiányában nekik sincs módjuk nyelvük átörökítésére. 
  • A gyermekek már egyáltalán nem beszélik a közepesen veszélyeztetett régiók (citromsárganyelveinek többségét. 
  • Az alacsonyan veszélyeztetett (világosbarnarégiókban olyan fontos társadalmi változások zajlanak, melyek a közeljövőben károsan érinthetik az egyelőre még több generáció által beszélt nyelveket. 

A térkép a politikai döntéshozók számára rávilágít arra, hogy hová érdemes minél előbb anyagi és szellemi erőforrásokat összepontosítani, még mielőtt még túl késő lenne.

Songe Nimasow és Khandu Degio rögtönzött rap előadása például az indiai Arunachal Pradesh tartományban lett felvéve, és a veszélyeztetett aka nyelven szól: 

A kutatás jelenleg Kelet-Indiára, Malajziára és Melanéziára összpontosul, különlegessége, hogy hangosszótárak létrehozásával próbálják felhívni a figyelmet a veszélyeztetett nyelvekre. A folyamatosan bővülő nyelvi kincsestárban jelenleg 15 latin-amerikai, 3 indiai, 1 pápua-új-guineai, 1 észak-amerikai, és 1 szibériai nyelvbe hallgathatunk bele. 

Láthatóság + Hallhatóság < Fennmaradás

Hiába a több évtizedes nemzetközi jogfejlődés, az egyre jelentősebb tudományos kutatások (vagyis a láthatóság növekedése) és a digitális technológiának köszönhető globális szintű hallhatóság, az őslakos és törzsi népek által beszélt nyelvek száma és gazdagsága rohamos ütemben csökken. Egyes becslések szerint a problémát csak széleskörű összefogással lehetne megoldani, amire a főbb hatalmi szereplők nem tudnak vagy nem akarnak megfelelő erőforrásokat biztosítani.

szem_ful_penz.jpg

A közös nyelven való megnyilvánulás lehetősége bizonyos értelemben hatalmat - tehát befolyást és érdekérvényesítő képességet - biztosít. Fordítva pedig, a hatalom lehetőséget adhat arra, hogy az általunk kívánt formában - nyelven - fejezhessük ki gondolatainkat. Mivel a Föld nyelveinek többségét beszélő őslakos és törzsi népek a "fejlett"világ szemében csekély hatalommal rendelkeznek, így hiába emelik fel szavukat, az szinte kivétel nélkül következmények nélkül marad. Egyelőre tehát ezeknek az embereknek nem maradt más választása, mint a globális intézményrendszer számukra idegen jogi és politikai dzsungelében reménytelennek tűnő harcot vívni kulturális fennmaradásukért. Sajnos még mindig túl kevesen látják be, hogy bolygónk kulturális és nyelvi sokszínűsége mindannyiunk érdeke. Az idő pereg. A szó pedig szót, mondatokat, és teljes nyelveket követ - a feledésbe.

Képek:innen, innen 

Ábrák: Bíró Gábor István

 

 

 

 

 

 

 

 

Idealizálás és limonádé nélkül: A női sorozat karakterek új generációja

2017. április 29. - B. Barbara

Egyre több sorozatban tűnnek fel érdekesen és összetetten megírt, domináns női karakterek. Talán ez a trend is hozzájárul ahhoz, hogy egy olyan történelmi sorozat, mint a II. Erzsébet uralkodásáról szóló The Crown még a Trónok Harcánál is jobban szerepelhetett a 2017-es Golden Globe-gálán. Összeállításunkban az elmúlt évek terméséből mutatunk be példákat, és azt is felfedjük, hogy mi a közös Hillary Clintonban és Claire Underwoodban. 

Úgy tűnik, egyre több olyan sorozat lát napvilágot, mely esendőségükkel együtt erősnek, hibáikkal együtt szépnek mutatja a nőket. Íme, egy lista azokról a szériákról, melyek karakterábrázolásuk összetettségében felzárkóznak a hollywoodi trendekhez. 

Girls

A HBO saját gyártású, hat évados sorozatának írója és főszereplője, Lena Dunham nem egy megszokott sztár karakter: kiáll amellett, hogy a médiában ne csak idealizált női testek jelenjenek meg. Ő az első nő, aki megnyerte Directors Guild of America Award-ot, és még ugyanabban az évben, 2012-ben felkerült a világ száz legbefolyásosabb emberének listájára is. A Girls huszonéves nőkről szól, akik keresik a helyüket a nagyvilágban. Nem vicceli el a kínlódásukat és nem mutatja őket törékeny, tökéletes virágszálaknak, sőt… Valós problémákkal küzdenek, mint például az egyetem utáni élet, amikor egy diplomával, tapasztalat nélkül kell helytállni a munkaerőpiacon. 

2w6modlpjteus.gif

A sorozat egy olyan generáció tagjait állítja a középpontba, akik abban a szellemben nevelkedtek, hogy valósítsák meg önmagukat, de mégis kicsit elveszettek a világban, és emiatt gyakran szoronganak. A Girls szexjeleneteiben sincs semmi idealizálás - gyakran már annyira kínosak, hogy rossz nézni.Nincs se romantikus zene, se tökéletes harmónia, ahogy azt a korábbi, fiatalokról szóló sorozatokból megszokhattuk, ezzel szemben van bénán álló szexi ruha, rosszul elsült szerepjáték, és aktus közben kipattanó veszekedés.

Big Little Lies

Az HBO új minisorozata egy idilli, óceán mellett élő közösséget mutat be, látszólag jómódú és majdnem tökéletes életű emberekkel, a középpontban három családanya (Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley) és egy gyilkosság áll. Bár elsőre a történet nem tűnik túl egyedinek, a sztori mégis egészen újszerű a történetmesélés és a karakterépítés szempontjából. 

1200.jpg

Nem az a szirupos, nagyvárosi nős sorozat: olyan témákat boncolgat, mint az, hogy a karrierista és otthon maradó nők hogyan élik meg választásukat. Szó esik az elvált szülők közötti kapcsolat alakulásáról, de megjelenik a mostoha kérdés, a generációs különbségek és a családon belüli erőszak is. A nők közötti viszony változatos: az összetartás mellett az egymás közötti, passzív-agresszív rivalizálásra is bőven van példa. A Big Little Lies esetében súlya van minden problémának: ezekre a készítők szándékosan próbálják ráirányítani a figyelmet. 

House of Cards

A magyarul Kártyavár címen futó sorozat alapját Lord Michael Dobbs könyve adja, mely eredetileg Londonban, az angol Parlament kulisszái mögött játszódik. A politikában jártas szerző megerősítette a hírt, miszerint a House of Cards ötlete egy Margaret Thatcherrel folytatott heves vita után fogalmazódott meg benne. Azt is elismerte, hogy van benne egy "egészséges megszállottság" Hillary Clinton iránt, akit a sorozat női főszereplőjének, Claire Hale Underwood megtestesülésének tart. Párhuzam közöttük, hogy kezdetben Clinton is inkább a háttérben maradt, mindketten sok múltbéli terhet hordoznak és ezáltal sebezhetőek, azonban ebből a sebezhetőségből fakad erejük is.

house_of_cards_season_3_frank_underwood_and_claire_underwood_promo.jpg

A sorozat főszereplői, Kevin Spacey (American Beauty, L.A. Confidential) és Robin Wright (Forrest Gump, The Princess Bride) egy nem mindennapi házasságba engednek bepillantást. Kapcsolatuk a kezdeti kikezdhetetlen szövetségből politikai hatalmuk növekedésével és a bukástól való félelem miatt egyre inkább átalakul: bizalmatlanná, fagyossá, kellemetlenné válik. Robin Wright producerként és alkalmanként rendezőként is dolgozik a sorozatban, karaktere pedig jóval népszerűbb, mint Frank Underwood-é. Ennek ellenére a szokásoknak megfelelően fizetése alacsonyabb volt, mint a férfi főszereplőé,azonban a színésznőnek végül sikerült elérnie, hogy ő is ugyanannyi fizetést kapjon. 

The Crown

A Netflix 2016 novemberében indította el a II. Erzsébet uralkodásáról szóló The Crown című sorozatát, mely az idei Golden Globe-gálán megnyerte a legjobb drámasorozatért járó díjat, a királynőt alakító Claire Foy pedig megkapta  a legjobb színésznőnek járó díjat. A világ legköltségesebb sorozataként tartják számon, csak az első évad 130 millió dollárba került - ennek ellenére még további ötöt terveznek a készítők. 

1280_the_crown_netflix_trailer.jpg

A sorozat az apja halála után fiatalon trónra került II. Erzsébet életéről szól, akinek sokszor választania kell a korona és aközött, hogy jó testvér, anya vagy feleség legyen, ami miatt folyamatosan vívódik önmagával. A nézők egy nem szokványos párkapcsolati felállás tanúi lehetnek: kiderül, hogy milyen az, amikor a férj mond le mindenről a felesége kedvéért, és a háttérbe vonul. A történet bemutatja Erzsébet döntéseinek hátterét, megismerteti a körülötte élő embereket, és segít megérteni az ország történelmének alakulását. 

Game of Thrones

A hatalmas népszerűségnek örvendő Trónok Harca című sorozatot, amely egy távoli korba helyezve mutatja meg a nők felemelkedését. A kezdetben lenézett, kizsákmányolt női karakterek idővel megtalálják a módját annak, hogy a kezükbe vegyék sorsuk irányítását, és érvényesüljenek egy férfiak világában.

 original.jpg

A sorozatban eleinte sokkal több meztelen női testet lehetett látni, a nőket gyakran kezelték tárgyként, és gyakran váltak nemi erőszak áldozataivá. A sok megaláztatás és fájdalom után megerősödnek és átveszik a hatalmat a férfiak felett. Néhány női karakter erős, férfiasnak tartott tulajdonságokkal rendelkezik, ezáltal a sorozat a hagyományos női sztereotípiákkal is próbál leszámolni. 

És milyen, erős nőket felvonultató sorozat várható még az idén? 

  • Nyáron jön az Orange Is The New Black új évada, mely egy az amerikai női börtönök világába kalauzolja a nézőket. 
  • A Rózsák háborúja idején játszódó The White Princess, középpontban Elizabeth of York és VII. Henrik viharos házasságával.
  • The Handmade’s Tale című drámasorozat, ami egy jövőbeli, disztópikus diktátori államban játszódik az addigra megszűnt USA területén, ahol egyre kevesebb a nő termékeny, de egyre többeket fenyeget az átnevelőtábor veszélye. 

 Képek: innen, inneninnen, innen, innen

 

 

 

 

Sherlock Holmes és a reklám tudománya

2017. április 21. - Egres Dorottya

Sherlock Holmes és John Watson karaktereinek népszerűsége manapság vitathatatlan, de nem kellett ahhoz sem Robert Downey Jr., sem Benedict Cumberbatch brillírozása a mozivásznon és a tévéképernyőkön, hogy a híres detektív egyéniségét reklámcélra használják fel. Válogatás furcsa reklámokból, amelyekben a különc következtetőmasina és katonaorvos krónikása ad el nekünk bankot, biztosítást, kazánt vagy éppen pelenkát.

1. The Case of the Blue Clue

Ez a reklám még nem is annyira rossz, sőt, az 1987-es Houston International Film Festival ezüstérmét is sikerült hazavinnie. A célja az volt, hogy informálja a vásárlókat egy telefonszámról, amin keresztül tájékozódhatnak az energiatakarékos hűtők és mélyhűtők listájáról, illetve a kék szalagot (Blue Clue) keresve a boltban is kiválaszthassák ezeket a termékeket. 

2. Charlie Brown és Sherlock Hound

Szintén 1987-es gyöngyszem a MetLife reklámja, melyben Sherlock Hound mint a MetLife ügynöke villámgyorsan kinyomozza a választ a biztosítások iránt érdeklődő ügyfelek számára, legyen szó bármilyen kérdésről. 

3. A ki nem hűlt kazán esete

1992-ben azt is sikerült megfejtenie a dinamikus duónak, hogy az évek óta elhagyatott házban miért nincs hideg.

4. Sherlock Holmes kihívása az okostelefon kicsi kijelzőjével

Hogyan legyen okostelefon-kompatibilis a weboldalad? Avagy egy borzasztóan kis költségvetésű reklámot valamivel fel kellett dobni...

5. Watsonnak a Red Bul szááárnyakat aaad 

Egy ritka eset, amikor John Watsonnak sikerül felderítenie a rejtélyt, amit ráadásul a komornyik (!) követett el. A nyomok arra vezetnek, hogy tea helyett igyál Red Bullt!

6. Elementáris pelenkaválasztás

Szegény John Watson nem tudja, miért ereszt a pelenkája...

7. Következtetés az éj leple alatt

Csakhogy ne a pelenkareklámmal érjen véget felsorolásunk, itt egy, a BBC-s sherlocki következtetést lekoppintó bankreklám. Pluszpontot mindenképpen érdemel, mert legalább nem mondja, hogy “elementáris, kedves Watsonom”.

És hogy mi mindent lehet még eladni Sherlock Holmes karakterével? Például egy tudományos előadást!

Április 26-án a BME GTK Kari Hallgatói Napok rendezésében várunk Benneteket a "Sherlock Holmes és a következtetés tudománya" című előadásra. Az előadást a BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék két oktatója, Egres Dorottya és Petschner Anna tartja. Előadásukból nemcsak azt tudhatjátok meg, hogy miért nem a dedukció adja Sherlock Holmes logikájának alapját, vagy azt, hogy mik is azok a heurisztikák és hogyan befolyásolják hétköznapi döntéseinket, hanem egy eredeti bűntényt is megfejthettek. Fedezzétek fel, hogy mi a közös Sir Arthur Conan Doyle-ban, Dr. House és Spock karaterében jövő szerdán 11 órakor az ÜTI sátorban! Ahogy a híres detektív mondaná: “A játszma elkezdődött!

Kicsi, nagy, élethű vagy rajzolt - hogyan harcolhatunk péniszekkel jó társadalmi célokért?

2017. április 13. - Egres Dorottya

Egy kampány akkor hatásos, ha elgondolkodtat, azonban korántsem mindegy, hogy milyen gondolatokat és érzéseket ébreszt bennünk. A következő három kezdeményezés rendkívül fontos társadalmi ügyekre hívja fel a figyelmet, és nem is akárhogyan - férfi nemiszervekkel. Kreatívan provokatív vagy tolakodóan vulgáris? NSFW tartalom következik.

Dildókkal felvértezve

Texasban 2016. augusztus 1-jén lépett életbe a törvény, miszerint a 21 évesnél idősebb diákok (rejtve ugyan, de) fegyvert vihetnek be az egyetemekre. Több oktató is felemelte a hangját a törvény ellen, de a hallgatók ennél merészebb tiltakozásra adták a fejüket. A tüntetést megelőző egy hétben a szervezők csoportja mintegy 5000 különböző méretű, színű, “felszereltségű” műpéniszt osztott ki a University of Texas kampuszán annak reményében, hogy a hallgatók bátran sétálnak majd velük az egyetem területén, és beviszik azokat a kurzusokra is. Mottójuk: "Abszurditással harcolj az abszurditás ellen!" Véleményük szerint ugyanis az egyetemi fegyverviselés nem más, mint abszurd.

gallery-1472080607-img-0251.jpg

gallery-1472081224-img-0156.jpg

gallery-1472076554-img-9252.jpggallery-1472080710-img-0287.jpg

A tüntetéshez az inspirációt az adta, hogy szexuális játékszereket Texasban illegális közszemlére tenni. A szervezők a tiltakozás céljáról azt mondták, hogy az amerikaiaknak ideje átgondolni, milyen tárgyakat tartanak obszcénnek vagy elfogadhatónak mindennapi életükben, nem kevésbé pedig egy egyetemi kampuszon.

Zseniálisan rímeket és áthallásokat tartalmazó szlogenekkel álltak elő:

1024x1024.jpg

1024x1024_1.jpg

images.jpg

ja-news_cocksnotglocks1.jpg

ja-news_cocksnotglocks3.jpgja-news_cocksnotglocks11.jpg

Ugyan a fiatalok aktív politikai szerepvállalását valóban elősegíti egy efféle akció, illetve a médiafigyelem sem elhanyagolható tényező, sokak szerint egy hasonló provokatív diáktüntetés sosem lehet eredményes. Egy egyetemi tanársegéd véleménye alapján a texasi törvényhozókat valószínűtlen, hogy valaha is meghatná egy szexuális játékszerekkel megfogalmazott üzenet. Egy másik oktató szerint a demonstráció soha nem fogja visszavonni a törvényt, de a hallgatók legalább a törvényhozók tudtára hozták, mi az álláspontjuk a fegyverviselésről.

Felmerül a kérdés, honnan szereztek a hallgatók 5000 dildót. A tüntetést egy szexuális játékszereket forgalmazó vállalat biztosította, akik szerint a demonstráció tökéletes alkalom volt arra, hogy a szexualitást továbbra is próbálják megfosztani a stigmáktól.

“Izgatott” metróülés Mexikóvárosban

Az idei év elején provokatív kampányba kezdett a mexikóvárosi polgármesteri hivatal és az ENSZ Nőjogi Bizottsága. Egy “extrákkal felszerelt” ülést helyeztek el egy metrószerelvényen, amit úgy alakítottak ki, hogy az ülésen helyet foglaló azt érezhette, mintha a fenekébe egy merev pénisz nyomódna. A metróülés kifejezetten a férfiak számára készült.

_95404208_penisseat.jpg

Az ülés alatt a következő szlogen volt látható: “Bosszantó így utazni, de ez össze sem hasonlítható a szexuális zaklatással, amit a nők szenvednek el a mindennapos utazásaik során.” A provokatívnak szánt reklámmal a szexuális zaklatásra kívánták felhívni a figyelmet, illetve arra, hogy az férfiak ilyen és ehhez hasonló erőszakos cselekedeteit a nők kicsit sem bókként értelmezik.

A kampányról készült YouTube videóban, amit azóta több mint kétmillióan néztek meg, látható az utazóközönség kellemetlen és sokkolt reakciója.

A Mexican Institute of Women 2016-os felmérése szerint ugyanis tízből kilenc tömegközlekedést használó nő nem érzi magát biztonságban a metrón. Egy 2014-es Reuters által végzett kutatás szerint pedig a mexikóvárosi metró a második legveszélyesebb a világon a nők számára. Az eredmények annak ellenére rettenetesek, hogy még külön női metrószerelvényt is létrehoztak a városban. Egy mexikói nő elmondása szerint azonban még a női kocsiban is előfordult, hogy egy férfi utas ráélvezett.

A kampány egyik támogatója szerint a változás elérése érdekében empátiára van szükség. A férfiak így megtapasztalhatják, milyen érzés, és remélhetőleg ezzel megváltozik a viselkedésük. Az ellenzők szerint azonban a kampány csak gúnyt űz a szexuális zaklatásból, ami a valóságban abszolút nem így néz ki. Azon is fel vannak háborodva, hogy nem történik érdemi előrelépés a probléma okának megszüntetésére. 

Jótékony péniszfirkák

Most áprilisban minden sportolni vágyó bátran rajzolgathat péniszeket a Google térképen, ugyanis jó ügy érdekében teszik. A Testicular Cancer New Zealand a hererákra hívja fel a figyelmet, valamint arra szólítja fel a férfiakat, hogy vegyék kezükbe az irányítást, és rendszeresen ellenőrizzék berendezésüket. Arra kérik a futókat, kerékpározókat és evezősöket, hogy a GPS nyomkövetőjük segítségével formáljanak péniszalakú alkotásokat, majd osszák meg a képeket a közösségi médiában.

penis-google-maps-campaign.jpg

A kezdeményezés neve “Go Balls Out”. A péniszfirkákra kíváncsiak ezzel a hashtaggel nézhetik meg a Twitteren az eddigi alkotásokat.

goballsout.PNG

A kezdeményezés kifejezetten jó móka a kompetetív férfiaknak...

Képek: innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen.

7+ 1 elgondolkodtató WHO kampány az egészség világnapjára

2017. április 07. - konzervtelefon

1948. április 7.-én megalakult a World Health Organization (WHO), mely az ENSZ szervezeteként a globális közegészségügyi kérdéseket koordinálja. Erre az eseményre emlékezve 1950 óta ugyanezen a napon tartják az egészség és egészségügy világnapját. Ez alkalomból WHO kampányokból válogattunk össze olyan vizuális anyagokat, amik fontos testi-lelki épséggel kapcsolatos kérdésekre hívják fel a figyelmet. 

 

1. Depresszió

A WHO nem csak testi betegségekkel foglalkozik - mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az idei kampányuk célja a depresszió elleni küzdelem. Nem először foglalkoznak ezzel a témával: ezt a népszerű videót, melyben a "fekete kutya" analógián keresztül magyarázzák el a betegség hatásait 2012-ben tették közzé:

A 2017-es kampány szlogenje "Depression - Let's talk". Ezzel az üzenettel külön videókat készítettek a fiataloknak, időseknek és a kisgyermekes anyáknak is. Sőt, a posztereket nem csak korcsoportok és élethelyzetek alapján targetálták, hanem a különböző régiók szerint is. Néhány példa:

africa_home.jpg

emro-home.jpg

2. Véradás

"Minden véradó hős" - hirdeti ez a 2012-es egyszerű, de ötletes videó, mely véradás világnapjához (június 14.) kapcsolódóan jelent meg

Hősnő csak az utolsó képkockákon tűnik fel, de a kampányplakátok között találunk ilyen verziót is. 
english_heroine.jpg

 

3. Cukorbetegség 

A szuperhősök ebben 2016-os, cukorbetegség elleni kampányban is szerepelnek - ezúttal képregényes formában. A szöveges üzenet és a látványvilág is harcos - azt közvetíti, hogy a betegség legyőzendő ellenség.

Tovább

10 példa arra, hogy a média április elsején sem tétlenkedik

2017. április 01. - konzervtelefon

A Valentin nap után időrendben az év második utálom/imádom napja: eredetéről inkább csak elméletek vannak, de annyi biztos, hogy az emberek régóta használják április első napját arra, hogy kellemetlen vicces pillanatokat szerezzenek ismerőseiknek. A poénkodási vágy a média dolgozóit sem kerüli el, így az utóbbi évtizedekben bővelkedtünk az olyan vicces és kevésbé vicces álhírekben, amiknek egész komoly tömegek dőltek be - ezekből szemezgettünk. 

Haladjunk időrendben. 

1. Idén ünnepeljük minden idők egyik legnagyobb médiaátverésének 60. évfordulóját, mely a világ első televíziós áprilisi tréfája is egyben: a BBC 1957-ben adta le a ma már klasszikusnak számító beszámolóját a svájci spagettiszüretről. A spagetti útját a begyűjtéstől kezdve egészen a tányérig nyomon követték, és közben olyan dolgok is kiderülnek, hogy Olaszországgal ellentétben Svájcban nincsenek nagy spagetti ültetvények - itt ugyanis kicsi, autentikus családi farmokon termesztik a tésztát. Amint lement az adás, nézők százai telefonáltak be a televízióba, akik a spagettifák neveléséről és a facsemeték beszerzési lehetőségeiről érdeklődtek. Az egész történetben pedig az a legviccesebb, hogy az átverés 8 millió nézője között ott volt a BBC vezérigazgatója, Ian Jacob, aki nem tudott az anyag hátteréről, így őt is megvezették a látottak.

2. 1961-ben az olasz média dobta be magát, amikor a La Notte nevű egykori milánói napilap bejelentette, hogy egy újonnan elfogadott törvény értelmében az utcán közlekedő lovakat rendszámmal és lámpával kell ellátni a jobb azonosíthatóság és biztonságosabb közlekedés érdekében. 

3. Szintén tévés klasszikus a következő 1962-es svéd eset, még a fekete-fehér készülékek korából. Svédország akkoriban egyetlen TV csatornájának (SVT) híradójában egy Kjell Stensson nevű szakértő kifejtette, hogy a nézők színessé varázsolhatják a képet, ha a készülék elé nylon harisnyát tesznek, megfelelő távolságba helyezkednek, és óvatosan mozgatják a fejüket. A dolog meggyőző erejét a tudományos felvezetés adhatta, később ugyanis nézők ezrei vallották be, hogy kipróbálták a "módszert". 

april1nylon.jpg

4. A közlekedés téma 1971-ben is népszerű volt, és a viccelődésből a rádiók sem maradhattak ki: egy francia állami adó azzal etette meg a lakosságot, hogy az új, módosított KRESZ szerint egész Európában át kell térni a bal oldali közlekedésre. Adás után több száz felbőszült francia autóstól kaptak telefonhívást. 

5. 1977-ben, a brit Guardian politikai napilap április elseji számához egy 7 oldalas mellékletet csatolt, melyben emelkedett hangvételben írtak a San Serriffe-i köztársaság megalakulásának 10. évfordulójáról. Szó esett a sziget gyarmati éveiről, háborúiról, függetlenedéséről és gazdasági felemelkedéséről is, amit a kőolajnak köszönhetett.Az Indai-óceán közepén található apró fiktív ország főbb földrajzi egységeinek a nevén nem sokat gondolkodtak a lap újságírói. A két fő szigetet Kis- illetve Nagybetűre keresztelték, a városok pedig olyan betűtípusokról kapták a nevüket, melyek a mai napig megtalálhatóak a Microsoft Word-ben. A lap megjelenésének napján, már a hajnali óráktól kezdve foglaltak voltak a vonalak a szerkesztőségben. Az olvasók egész álló nap sziget éghajlatáról kérdezősködtek és arról szerettek volna többet megtudni, hogy nyaralás szempontjából mennyire ideális célpont a trópusi San Serriffe.

sanserriffe.jpg

 

6. A '90-es évektől egyre népszerűbbek lettek az online médiában megjelenő átverések. Érdekesség, hogy a netes hírportálok felfutásának hajnalán még gyakran e-mailben terjedtek a hamis információk. Az internetes nagytakarítás napját például először 1996-ban hirdették meg: az üzenetben terjedő álhír szerint az MIT közreműködésével került volna sor a világháló megtisztítására, melynek keretében régebbi honlapok és e-mailek törlődtek volna, az egyszerűbb navigáció érdekében. A lakosságot arra kérték, hogy aznap húzzák ki a modemet, és ha lehet, be se kapcsolják a gépet. Egy évvel "Internet Spring Cleaning" névvel volt hasonló kezdeményezés, szintén üzenetben. A jeles nap meghirdetésével egyébként azóta is évről évre újrapróbálkoznak egyesek, de már inkább a portálokon és a közösségi médiában. 

april1meme.jpg

7. Mások halálával még április elsején sem kellene poénkodni, ennek ellenére 1998-ban Bostonban a WAAF nevű rock rádió egyik műsorában azt mondták be, hogy a polgármester, Thomas M. Menino elhunyt egy sajnálatos autóbalesetben.A két műsorvezetőt, Gregg "Opie" Hughes-t és Anthony Cumia-t letartóztatták, egyébiránt a lakosság sem csapkodta a térdét a nevetéstől, a családot pedig szinte azonnal elkezdték keresni a részvétnyilvánítók.
satellite-radio.jpg

8. A Tesco lehúzott még egy bőrt arról a történetről, miszerint a répa fogyasztása segít megtanulni fütyülni. A kereskedelmi üzletlánc, az Egyesült Királyságban 2002 április első napján, a legolvasottabb brit napilapban, a The Sun-ban fizetett hirdetést tett közzé arról, hogy üzleteikben már hozzáférhető az úgynevezett fütyülős répa. A reklám szerint, a Tesco kutatói (?) genetikailag úgy módosították a sárgarépát, hogy annak oldalán apró, kifelé vékonyodó lyukak legyenek, így mikor megfő, sípoló hangot ad ki magából.A hirdetés marketinges szempontból vérprofin építkezett, tudomány nyelvezete meggyőzően hatott az olvasókra. A reklám megjelenése után nagyjából egy hónapig érdeklődtek a mutáns répa után a vevők az üzletekben.

tesco_ad.jpg

9. A Google 2013-ban jelentette be, hogy bővíti repertoárját: a magyar keresztségben "szimatnak" nevezett szolgáltatásuknak (Google Nose) köszönhetően az illatokat sem hanyagolják majd el. A "hírt" számos online média oldal átvette, értve vagy nem értve a humort...A videó pedig önmagáért beszél. 

10. Tavaly kifejezetten rossz fogadtatást kapott egy ír hírportál, a Kildare News kamu sztorija és sufnituning photoshop képe is, melyek tanulsága szerint az  ISIS betört az országba. Az olvasók eléggé felkapták a vizet ezen a "viccen" - az oldal bocsánatot kért tőlük, és azt állította, hogy az anyag publikálója nem tagja a szerkesztő csapatuknak. 
april1ireland.jpg

 

És te mivel készülsz április elsejére? Ha ötlethiányban szenvedsz, gasztronómiai, irodai, otthoni, stb. tippekből rögtön huszonötöt találsz például itt

Képek: innen, inneninnen, és innen

A pénz tényleg fán terem, és New York City vizualizálta is ezt

2017. március 24. - konzervtelefon

Izgalmas vizualizációs projektek valósítottak meg tavaly New York Cityben, amikor is az öt városrészben található összes fából interaktív térképet készítettek. A térképről megtudjuk, milyen a különböző fajtájú fák eloszlása, sőt olyan ökológiai tényeket is felfedezhetünk, hogy melyik mennyi energiát takarít meg. Mindezt persze dollárban számszerűsítve.

central_park.jpg

A New York-i Városfejlesztési Osztály (igen, a valóságban is létezik ilyen osztály, nemcsak a Parks and Recreation című sorozatban) célja az utóbbi években az volt, hogy felhívja a figyelmet a városi zöldövezetek és a környezet megóvásának a fontosságára. 

parksandrec.gif

2015-ben a Treescount! nevű program keretében 2300 önkéntes hónapokon át járta Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens és Staten Island utcáit egy speciális készülékkel felszerelkezve, melynek segítségével a környéken fellelhető fákat tanulmányozták. A számukon, méretükön és állapotukon kívül arra voltak kíváncsiak, hogy milyen ellátást igényelnek, valamint lejegyezték a környezetükre tett előnyös hatásaikat is. 

Az összegyűjtött információkból megalkotott térképen mind a 685781 egyéni azonosítóval ellátott fa statisztikái szerepelnek. Az adatok között megtaláljuk a fák pontos helyét, párosítva a Google Street View képükkel. Ha kedvünk lenne csak az almafákat, vagy éppen csak a facsemetéket szemügyre venni, azt a szűrők segítségével meg is tehetjük. Sőt, a kedvenceinket el is menthetjük. 

alma.PNG

A térképből érdekes ökológiai tények is kiderülnek: például az, hogy a fák mennyi esővizet fognak fel. Ez a tulajdonságuk azért hasznos, mert a csapadék szennyezi a vízkészleteinket - a fákon maradó esőcseppek viszont elpárolognak, ahelyett, hogy elérnék a talajt. Azt is kideríthetjük, hogy mennyi elektromos áramot spórolhatunk meg egy-egy fával: a lombok ugyanis árnyékolják az épületeket, így alacsonyabb fokozaton használhatjuk a klímát, valamint a felfogják a szelet, ennek köszönhetően pedig a fűtésre kell kevesebbet költenünk. Azt pedig magyarázni sem kell, hogy a fák a légszennyezettséget is csökkentik. A megtakarítást a térkép számszerűsíti is: nem csak gallonban és kilowattórában, hanem dollárban is. 

kepkivagas_1.PNG

A városi dzsungelek nem csak a testi egészségünket és a pénztárcánkat óvják meg, hanem mentálisan is jó hatással vannak ránk: kedvező pszichológiai hatásaik közül érdemes kiemelni, hogy csökkentik a stressz szintet, fokozzák a boldogság érzetet, sőt, a közösségépítést is elősegítik. 

A BME KomMédia képzés egyetemi docense, Dúll Andrea - aki egyben a ELTE PPK Gazdaság- és Környezetpszichológia Tanszékének vezetője is - az Indexnek elmondta, az igazán jó városokban nem csupán arra figyelnek oda, hogy sok legyen a zöld terület, hanem arra is, hogy ez hogyan jelenik meg, mit közvetít, és mire ad lehetőséget. 

A pozitív hatások ellenére Budapesten átláthatatlan és korántsem biztató a fák kérdése: időről időre szinte csak arról hallani, hogy hol történt jelentős pusztítás vagy éppen hol tervezik a következő kivágási hullámot. 

 

Képek:innen, innen, innen