A BME Kommunikáció és médiatudomány szak blogja

#Konzervtelefon

A Trump vs. Clinton verseny egyik fő tanulsága: nem a jobb jelölt nyert, hanem a jobb marketinges

2016. november 09. - Pethő Dóri

Az amerikai elnökválasztás eredményétől függetlenül a mostani kampányidőszak úgy vonul be a történelembe, mint a marketing erejének monumentális bizonyítéka. Mivel érte el egy politikailag tapasztalatlan üzletember, hogy sarokba szorítson egy igazi, tapasztalt politikust?

A válasz a marketingben rejlik.

A marketing legfontosabb szabálya, hogy olyan egyedi üzenettel rendelkezz, ami megkülönböztet mindenki mástól. Trump a kezdetektől fogva tudta, és élt azzal, hogy a vitatható kijelentések generálják a híreket és építik a márkát. A különböző médiumok így nem csak közvetítették a véleményét, hanem vitába is szálltak a kijelentésekkel, ezzel erősítették tovább ezeket. De Trump használt emellett egy másik régi marketing-alapvetést: ne vitatkozz a versenytársakkal. Abban a pillanatban, hogy vitába szállsz valamelyik ellenfeleddel, azt a benyomást kelted, hogy érvényesek, relevánsak az érvei. Clinton eközben elkövetett egy klasszikus hibát: nem koncentrált egy fajsúlyos, akár megosztó témára. Mindenkinek próbált csepegtetni valamit, ezzel figyelmen kívül hagyta azt a közhelyet, hogy ha mindenkinek próbálsz kedvezni, fennáll a veszély, hogy a végén senkinek sem tudsz igazán - írja a vezető amerikai reklámszakmai lap, az Advertising Age elemzése.

trumpa.jpg

Clinton jelmondata sem sikerült különösebben ütősre ("Stronger together", azaz "Együtt erősek vagyunk"), hiszen nagyjából mindenki egyetét vele, nem generál vitát. Ezzel ellentétben Trump szlogenjével ("Make America great again", azaz "Tegyük Amerikát újra naggyá") könnyen vitába tudnak szállni mindazok, akik úgy látják, hogy most is jól megy Amerikának.

Így generált Trumpnak még nagyobb nyilvánosságot Obama is, amikor azt mondta, Amerika már most is nagy és erős, viszont úgy tűnik, mindössze a választók 30%-a ért egyet a mostani elnök kijelentésével. Egy elnökjelölt gyakran már a kampány első napján biztosíthatja a győzelmet egy erős jelmondattal, jó példa erre Obama, aki 2008-ban a "Change we can beleive in" (A változás, amiben hihetünk) mondattal az emberek fejébe verte a változás ideáját. Aztán végig erre fókuszált a kampányában, és meg is nyerte a választást. Clinton ebben is hibázott: legalább háromszor váltott szlogent, míg Trump végig következetesen képviselte sajátját.

Felmerül a kérdés: Trump akkor egy egyszerű, egyjelszavas jelölt lenne? Nem foglalt állást különböző kérdésekben? Dehogynem, de ez is a politikai kampányok egyik jellemzője. A média arra kényszeríti a jelölteket, hogy rengeteg kérdésben foglaljanak állást, ezért is fontos, hogy a kampány legelső napjától kezdve nagyon erős véleményeket képviseljenek, Trump ezért is csinálta jól, hogy sokak által vitatható kijelentéseket tett. Ez egy újabb párhuzam a reklámpiaccal: a reklámokkal gyakran a biztonságra játszanak, sok mostani kampány ezért inkább unalmas, ez is okozza, hogy több erős márka piacot veszít a feltörekvő cégekkel szemben.

A jobb termék nem feltétlenül nyer nagyobb piacot. A jobb ember pedig nem feltétlenül nyer a politikai küzdőtéren. De ami nyer, és gyakrabban, mint ahányszor nem, az a jó marketingstratégia.

forrás: AdAge, kép innen

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervtelefon.blog.hu/api/trackback/id/tr4711946323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.11.10. 15:09:09

Trump a legjobb elnök lesz hosszú ideje.

Trump nyert, mert hiteles, a 80-as évek óta ugyanazt mondja, hogy Amerikát meglopják a saját szövetségesei, akiknek a jólétét az amerikai haderő, az amerikai piac biztosítja és eltűnnek a munkahelyek Kínába, Indiába, Mexikóba.

Közben a fehérbőrű ember lett kikiáltva minden baj forrásának. Az a fehérbőrű ember, aki felépítette Amerikát és adóival fenntartja.

Larry Silverstein 2016.11.10. 15:22:37

qrvajó marketingje lehetett ha az eu-ban egyesegyedül orbán állt ki mellette mindenki más hillary mellett

mi? a sajtó utálta

Advanced Flight 2016.11.10. 15:48:06

@Larry Silverstein: most magyarázza a sok utólag okos a dolgot. Érdekes, 3 napja még szó sem volt jó marketingről, Hillary-féle hibákról stb.

inebhedj - szerintem 2016.11.10. 15:53:08

Mivel jobb jelölt nem igazán volt a kettő összehasonlításában, így fura lett volna, ha jobb nyer.

Ugyanakkor a magyar (gazdaság)politikai helyzet szempontjából a jobb nyert. Az persze más kérdés, hogy a mindenkori magyar politika tud-e élni a lehetőséggel (az elmúlt évtizedek tapasztalata szerint nem, de miért ne lehetne végre változás ebben).

csentecsa 2016.11.10. 15:59:07

Tévedés a Trump vs. Clinton verseny fő tanulsága az, hogy a pc idiotizmus ma már nem nyerő, amivel a Brexit után most ismét kénytelenek vagytok szembesülni..

csentecsa 2016.11.10. 16:01:39

@karandash: Valóban, a fehér amerikai középosztály utolsó esélye vot ez a választás, és élt vele..

conchita wurst 2016.11.10. 16:04:37

Trump győzelme és a választás tanulsága:

hogy a magyar sajtó 100x szabadabb mint az amerikai

-JzK- 2016.11.10. 17:03:56

Marketing? :D És ezt mered az után mondaní, hogy a csapból is Hillary folyt, az összes celebritás, a mainstream média, a közösségi portálok (Facebook, stb.) Clintont nyomatta, minden szemérmesség nélkül? Továbbá: aki Trump-ra merészel szavazni az tahó rasszista, a történelem rossz oldalán áll, stb.

Szelid sunmalac 2016.11.10. 17:25:33

@csentecsa: azert kozeposztalynak hivni meresz dolog

morph on deer 2016.11.10. 17:29:15

Trump győzelme egyedül azt bizonyítja, hogy az emberek valami mást akartak/akarnak, de ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy azt a "mást" majd pont Trump fogja/tudja/akarja megadni nekik!

Ehhez a győzelemhez nem kis részben járult hozzá a méretesebb - nem pénisz - pénztárca és arc.
A pénz fontossága nem hiszem, hogy magyarázatra szorul, a nagy 'arc' viszont alapvető Trump eszköztárában.
Az, hogy ilyen gátlástalanul mocskolódott, és hogy ilyen messzire ment el a mocskolódás és személyeskedés terén, véleményem szerint nem kis szerepet játszott a győzelemben. Hiába, van egy réteg, akinek ez imponál, aki szerint "ez ám a kemény fickó" - holott mindössze arról van szó, hogy szabad folyást engedett a bunkóságának. Itt valójában nem arról van szó, hogy 'vége a PC' hozzáállásnak, hanem arról, hogy Trump - vagy aki ezért felelős - felismerte, hogy "ez kell a népnek", és a nép meg is kapta.
Populizmus 1x1...

Én már megtanultam, hogy 'átvételi elismervénnyel dicsérjük a napot', de legalább is nyugtával, így én inkább óvakodnék attól a kijelentéstől, hogy végre itt a legjobb elnök.

Legtöbb kijelentése ugyanis a 'nettó baromság' és a teljes hozzáértés hiányára utaló ábrándozás között található, megint mások olyan igéretekről szólnak, amelyeket ha akarna sem tudna betartani, mert nem csak rajta múlik, stb.
Ami többnyire szerencse is.

Pár hónap múlva meglátjuk, hogy a választási lufik kipukkanása után mi marad a nagyhangúságból.
A valóság ugyanis drasztikusan más szokott lenni a bulik utáni kijózanodások beköszöntével, mint ahogy azt az előző estén vagy éjszakán elképzeltük!

Vagy egy, akár Trumphoz is illő példával: "hát ez a csúf banya meg hogy került az ágyamba, és mit csinál(t) itt egyáltalán..?"

(Ennél még súlyosabb eset, amikor - néhai Robin Williams szerint - a kérdés arra vonatkozik, hogy "...és ki szart a nadrágomba..??" Na az már tényleg gáz.:( )

FikkFakk 2016.11.10. 18:41:12

A nepeknek a pc kommunikaciobol, az orokos kotelezo feher buntudatbol, stb. lett elege.

A valasztast nem a bohoc nyerte, hanem a demagog ribanc - undorito mediahatszellel - veszitette el.

conchita wurst 2016.11.10. 19:41:32

@morph on deer: 'Trump győzelme egyedül azt bizonyítja, hogy az emberek valami mást akartak/akarnak, de ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy azt a "mást" majd pont Trump fogja/tudja/akarja megadni nekik!'

Ez különben tök igaz. Azért fordult pár állam mert Hillary nem hozott volna vltozást, az biztos, és többen akartak változást. Aztán meglátjuk mi lesz. De Trumpnak a kongresszus/szemntus nem áll majd az útjában, mint Obamának, tehát a lehetősége megvan rá, hogy vmit csináljon.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2016.11.10. 20:08:04

Hogy is van? nyugtával dicsérd a napot.

gmihaly621 2016.11.12. 09:51:57

Miért is volt Mrs. Clinton a jobb jelölt ?