A BME Kommunikáció és médiatudomány szak blogja

#Konzervtelefon

Ezért nem költ reklámokra a világ egyik legfelkapottabb e-autógyára

2017. május 25. - horvathbalazs

A Tesla elektromos autóit az egész világ ismeri, pedig Elon Musk nem reklámozza azokat a “hagyományos” úton. Mitől sikeres mégis a Forbes által a bolygó egyik leginnovatívabb cégének kikiáltott vállalkozás PR és marketing tevékenysége?

Az e-mobilitás forradalmát elhozó Tesla részvényeinek értéke nemrég érte el a General Motors-ét: míg pár éve a piaci híresztelések arról szóltak, hogy a GM bekebelezi a kizárólag elektromos autókat gyártó céget, mára a két vállalat a piaci árfolyam-ingadozások közepette fej-fej mellett küzd az “USA legértékesebb autógyára” címért. De míg egy Ford vagy Opel tévéspotba  belefut az ember (nem is beszélve a többi autómárkáról a Mercedestől kezdve a Volkswagenen és Lexuson keresztül a Toyotáig), addig a Tesla nem költ marketing kampányokra. A cég nem szerződik kommunikációs ügynökségekkel sem, nincs is jelen a tévéképernyőkön, plakátokon, és magazinokban.

Nem konvencionális marketing 

Mindez nem jelenti azt, hogy a Tesla vezetősége - élén az alapító-vezérigazgató Elon Muskkal - nem figyel oda a jó PR-ra és marketingre.

tesla_1.jpg

A fizetett hirdetések helyett azonban az elégedett vásárlóik ajánlásaival, úgynevezett marketinges evangélizmussal, és a kiemelkedő minőségű termékeken alapuló márkaépítéssel dolgoznak. Ez nem csak hitelesebb kommunikáció, mint a sokak (köztük Musk) szerint megtévesztő reklámok, hanem az alacsony marketingköltségeknek köszönhetően a cég így még nagyobb összegeket tud a fejlesztésekre fordítani. Önmagában az a tény is kiváló reklám, hogy a cégnek több autóra van előrendelése, mint amennyit le tudnak gyártani. Illetve az sem árt, hogy Elon Musk még  Donald Trumpnál is gyakrabban tweetel, és perceken belül helyesbíti a pontatlan állításokat tartalmazó kritikákat. 

Az emberek szeretik a Teslát. A Tesla pedig szereti az emberek által generált ingyen reklámot.

Szerencsére a valódi Vasembernek is titulált vállalkozó nem csak a kritikákat, hanem a jó ötleteket is azonnal meghallja a közösségi médiában.

konzervtelefon_tesla_kep2.jpg

A tízéves Bria Loveday például arra hívta fel a Tesla CEO figyelmét, hogy míg a cége nem gyárt hivatalos reklámokat, addig a lelkes törzsközönség ezt magától is megteszi. A házi készítésű hirdetések között pedig nem egy profi anyag is akad, úgyhogy a kislány szerint a Tesla akár versenyt is rendezhetne a felhasználói kontenteknek. Így született a Project Loveday videókészítő kampány, ahol a lelkes rajongók az alábbihoz hasonló reklámokat gyárthattak (ingyen) a cégnek:

Persze a Teslánál nem csak az elkötelezett fanok alkotásaiból tartják fenn a zéróbüdzsés marketinget.

Azt az előnyt is kihasználja a cég, hogy a Tesla márkával gyakorlatilag összeforrt a vezérigazgató személyes brandje, aki a Twitter használata mellett például rekordmennyiségű interjút és nyilatkozat ad ki. Elon Musk mindig friss és érdekes sztorikkal szolgál, ugyanis korábbi és jelenlegi sikereivel párhuzamosan újabb és újabb inspiráló világmegváltó tervek megvalósításába vág bele. Legfrissebb vállalkozása a Neuralink fantázianevű cég, mely fejlesztéseivel az emberi agyat kötné össze számítógépekkel. Így nem csoda, ha a rajongói Tesla videók mellett Muskkal is tele van a YouTube - ami persze a sokadik ingyenreklám az autógyárnak.

elon-musk-interviews-600x305.png

Úgy is mondhatnánk, hogy a cég nem kifizeti, hanem kiérdemli a PR-t. Erre és a nemkonvencionális marketingre tökéletes példa továbbá, hogy még az olyan hatalmas rajongótáborral bíró internetes képregényrajzolók és bloggerek, mint a “The Oatmeal” vagy a “Wait But Why” blog is önszántukból mutatták be követőiknek a Teslát. 

konzervtelefon_tesla_kep4.JPG

A Tesla üzleti terve a világ meghódítására

A cég a gazdagoknak szánt luxus elektromos autókból származó bevételt folyamatosan visszapörgeti az olcsóbb, nagyobb tömegeknek elérhető Tesla-modellek gyártásába. A legelső, széles körben elérhető autójuk a Model 3, ez év végén kerül majd piacra: megjelenése előtt már közel félmillió példányra érkezett előrendelés.

pyramid2.pngAz elektromos autógyár előbbiekben ismertetett gyakorlataiból jól látható, hogy egy kellően innovatív cég számára hatalmas költségek nélkül is szinte végtelen a PR- és marketing-lehetőségek tárháza. És akkor még nem is említettük a Tesla olyan jófiú-imidzset építő húzásait, mint amikor 2014-ben nyílt elérésévű tették a szabadalmaikat.

Nektek melyik a kedvenc “ingyen” Tesla-reklámotok?

Képek: innen, innen, innen, innen, és innen

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervtelefon.blog.hu/api/trackback/id/tr7012534871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

padlogaz 2017.05.25. 17:46:57

hát igen, de ehhez egy ilyen innovátor kell, mint ez a dél-afrikai...
amúgy jó a poszt, pontosak a meglátásai.

Sequoyah 2017.05.25. 18:03:32

Nem tudom, hogy a Tesla, mint ceg sikeres lesz-e, de hogy elinditott valamit, az biztos. Lehet hogy 10 ev mulva nem Tesla, hanem Audi vagy Chevrolet elektromos autokkal lesznek tele az utak, de ezt a Teslanak koszonhetjuk.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.25. 19:05:43

Bármi lesz is Tesla sorsa, Musk egy zseni. Emellett egy rendkívül rokonszenves ember, pedig az üzletben biztos kőkemény.

@Sequoyah:

Ha bukna is a Tesla, amire én jó esélyt látok, ott van a SpaceX, ami szerintem a Teslánál is nagyobb innováció. Pedig milyen kézenfekvő az újrafelhasználható fokozat, mégis Musk csinálta meg, nem a NASA.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.05.25. 23:19:42

Globális marketinghez a Tesla egyszerűen túl kicsi.

De egyébként is annyira zseniálisak a modelljeik, hogy aki célszemély azt meggyőzi az autó.

Azért 150.000 eur egy elég súlyos pénz, és azért megvannak a korlátai a Tesláknak.

De félelmetes, hogy a semmiből Maserati méretű céggé nőtte ki magát, és tud továbbfejlődni, de a legdurvább az, hogy miközben Model S zseniális, még a közelében sincs senki annak, hogy a Teslának konkurenset állítson.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.26. 09:14:48

@Ződ2000:

"a közelében sincs senki annak, hogy a Teslának konkurenset állítson."

Lehet, nem azért, mert annyival rosszabbak. Több is lehet:

1) A nagy autógyárak még sok fantáziát és profitot látnak a hagyományos autókban, inkább azokra koncentrálnak. Fejlesztenek ők is persze, de ez még nem a fő prioritás.

2) Talán nem a tiszta akkus megoldást látják távlatilag a legjobbnak. Bár mostanában a fuel cell háttérbe szorult, az akkus megoldások legtöbb problémája náluk nem merül fel. (Sajnos a hatásfokra nincs jó megoldás: áram - üzemanyag - fuell cell - áram eredő hatásfoka nem túl jó.)

3) A hibridek is jól fogynak, és bizony ezeknél nincs hatótávval és a töltési idővel gond. A városi közlekwdésben meg ugyanazt hozzák, mint a tiszta akkusak.

shakespeare 2017.05.26. 19:11:21

a ficko neve es cégei egy korszakot fognak jelenteni az emberiség történelmében, mint anno Henry Ford, Rockefeller, Bill Gates,
süti beállítások módosítása