Ha azt gondolod, hogy az állásinterjún elsősorban a szakmai tapasztalatod vagy az IQ-d alapján ítélnek meg, tévedsz. Az érzelmi intelligencia (E.I.) 2020-ra a legfontosabb 10 készség egyikévé avanzsál a munkaerőpiacon. Mi különbözteti meg a fejlett E.I.-vel rendelkező embereket a többiektől? Hogyan függ össze az E.I. a szakmai sikerrel? Dióhéjban összeszedtünk mindent, amit a (közel)jövő munkaerőpiaci elvárásairól tudnod kell.
A Világgazdasági Fórum 2016-ban kiadta az ipar 4.0 lendületében átalakuló munkaerőpiac jövőjéről szóló jelentését, mely a foglalkoztatást, a készségeket és a HR stratégiákat állította a középpontba. Az érzelmi intelligencia szakértői szerint a munkahelyi sikerek nem csak a szakmai kvalitásokból következnek, hanem azokat az E.I. mértéke is előrevetíti.
A fejlődő robotika és mesterséges intelligencia megváltoztatja az emberi munkaerővel szemben támasztott elvárásokat. Ahhoz, hogy lássuk a tendenciát, nézzük meg ezt az összehasonlítást a 2015-ben legszükségesebb készségek és a 2020-ban várható top10-es lista között.
Látható, hogy a kreativitás például még értékesebb készséggé válik: várhatóan a korábbi 10. helyről a dobogó 3. fokára ugrik majd, hiszen elengedhetetlen ahhoz, hogy a munkavállalók lépést tudjanak tartani a technológiai fejlődés által okozott változásokkal. Emellett szintén nagyra értékelik majd a problémamegoldás, a kreatív gondolkodás, az együttműködés, a kognitív rugalmasság és a döntéshozatal képességét. A minőségszabályozás és az aktív figyelem kikerült a 2020-as top10-ből, újoncként viszont feltűnik az érzelmi intelligencia.
De mit is jelent pontosan az utóbbi fogalom, és mit várnak el a munkáltatók ezzel kapcsolatban? Röviden azt, hogy mielőtt belevetjük magunkat egy probléma megoldásába, tartsunk egy kis szünetet, vizsgáljuk meg a helyzetet egy emberközpontú perspektívából, és fedjük fel az igazi igényeket és szükségleteket.
Az E.I. tehát az a képesség, amivel saját és embertársaink érzelmeit felismerjük, megértjük és kezeljük.
Harvey Deutschendorf, E.I. szakértő a Carrier Management oldalon olvasható cikkében írja, hogy egy 2011-ben végzett CareerBuilder kutatás szerint a megkérdezett 2600 HR szakember:
- 71%-a többre értékeli az érzelmi intelligenciát az IQ-nál.
- 75%-a inkább a magas érzelmi intelligenciával rendelkező dolgozókat támogatja.
- 59%-a állítja, hogy nem alkalmazna magas IQ-val rendelkező munkavállalót, amennyiben annak alacsony az E.I. szintje.
A toborzásban egyre fontosabb feltétellé válik a magas érzelmi intelligencia, hiszen a vállalatok versenyelőnyét növelheti a magas E.I.-vel rendelkező munkatársak alkalmazása, a rájuk jellemző nagyobb motiváció és jobb teljesítmény miatt.
Mit tudnak azok, akik magas érzelmi intelligenciával rendelkeznek?
Az E.I. elsősorban öt kulcsfontosságú magatartásformában érhető tetten, melyek a következők: az éntudatosság, az önszabályozás, a motiváció, az empátia és a szociális készségek. Lássunk néhány példát arra, mi jellemzi a magas érzelmi intelligenciával bíró embereket!
- Maszkok nélkül élnek
A transzparencia az egyik legfontosabb árucikk a kapcsolatok gazdaságában. A munkavállalók és munkáltatók is hajlamosak arra, hogy elrejtsék valódi arcukat egymás elől, és maszkok mögé bújva próbálnak helytállni, a konfliktusok elkerülése érdekében. Ez a stratégia azonban hosszú távon nem célravezető, hiszen előfordulhat olyan szituáció, amikor akaratlanul is megmutatkozik az igazi "én", ami ha nem egyezik az addig láttatott képpel, arculatvesztéshez vezethet. Az E.I. szupererejével rendelkezők viszont önmagukat adják minden helyzetben, önazonosak és hitelesek tudnak lenni, illetve nyitottak a folyamatos visszacsatolásokra.
- Rugalmasak és tudnak alkalmazkodni
A változásokat sokan nem szeretik, az E.I. birtokában lévő emberek viszont képesek rugalmasak maradni váratlan, kiszámíthatatlan helyzetekben is. El tudnak szakadni a múlttól, és az ’itt-és-most’-ban léteznek. Távol tartják maguktól az olyanokat, akik akadályozzák őket menetrendjük, céljaik követésében, és nem veszik fel azt a bizonyos inget, ha semmi közük nincs hozzá – tudják, hogy nem felelősek mások hibáiért.
- Jobban kezelik az érzelmeiket, mint a többség
A hatékony csapatokban nagy valószínűséggel kimutatható az önszabályozás mint fontos személyes kompetencia. Hogy mit is jelent ez pontosan? Egy egyszerű kérdést kell feltennünk, hogy kiderítsük, megvan-e bennünk ez a képesség: „Tudom-e úgy menedzselni az érzéseimet és viselkedésemet, hogy lépéseimnek mindig pozitív kimenetele legyen?” Daniel Goleman bestseller szerző szerint akiknél ez megvalósul, a "dráma" kevésbé van jelen a mindennapokban.
- Empatikusak
Az empátiára való képesség szinte elengedhetetlen a sikeres és jó munkakapcsolatok kialakításához. A jól működő csapatokban a személyes kontaktusok minősége meghatározó: ha megértik a tagok egymás frusztrációit, nehézségeit és tudják, hogy ezek az érzések valódiak, az együttműködés is hatékonyabb lesz.
Az érzelmi intelligencia fontossága vitathatatlan – hiszen nem csak az emberi kapcsolataink minőségére van nagy hatással, hanem ahogyan azt a HR szakemberek is mondják, a munkahelyi eredményességet is nagymértékben befolyásolja.
képek: innen, innen, innen, innen, innen, innen, és innen, a teljes infografikát pedig itt tudod megtekinteni