1948. április 7.-én megalakult a World Health Organization (WHO), mely az ENSZ szervezeteként a globális közegészségügyi kérdéseket koordinálja. Erre az eseményre emlékezve 1950 óta ugyanezen a napon tartják az egészség és egészségügy világnapját. Ez alkalomból WHO kampányokból válogattunk össze olyan vizuális anyagokat, amik fontos testi-lelki épséggel kapcsolatos kérdésekre hívják fel a figyelmet.
1. Depresszió
A WHO nem csak testi betegségekkel foglalkozik - mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az idei kampányuk célja a depresszió elleni küzdelem. Nem először foglalkoznak ezzel a témával: ezt a népszerű videót, melyben a "fekete kutya" analógián keresztül magyarázzák el a betegség hatásait 2012-ben tették közzé:
A 2017-es kampány szlogenje "Depression - Let's talk". Ezzel az üzenettel külön videókat készítettek a fiataloknak, időseknek és a kisgyermekes anyáknak is. Sőt, a posztereket nem csak korcsoportok és élethelyzetek alapján targetálták, hanem a különböző régiók szerint is. Néhány példa:
2. Véradás
"Minden véradó hős" - hirdeti ez a 2012-es egyszerű, de ötletes videó, mely véradás világnapjához (június 14.) kapcsolódóan jelent meg.
Hősnő csak az utolsó képkockákon tűnik fel, de a kampányplakátok között találunk ilyen verziót is.
3. Cukorbetegség
A szuperhősök ebben 2016-os, cukorbetegség elleni kampányban is szerepelnek - ezúttal képregényes formában. A szöveges üzenet és a látványvilág is harcos - azt közvetíti, hogy a betegség legyőzendő ellenség.
A WHO egyébként már nem egyszer üzent hadat a felnőttkori és gyermekkori elhízás, valamint a cukros ételek és italok fogyasztása ellen.
4. Immunizáció
Ez a videó az immunizációs szakadék jelenségre hívja fel a figyelmet. A világon ugyanis ötből egy gyerek nincs beoltva megelőzhető betegségek ellen, így ők akár bele is halhatnak a diftériába, kanyaróba, tetanuszba, vagy éppen a hepatitiszbe. 2014-ben a WHO plakátkampánnyal hívta fel a figyelmet a védőoltások fontosságára.
5. Antibiotikumok
De az sem mindegy, hogy a rendelkezésünkre álló gyógyszereket miért és hogyan fogyasztjuk: 2011-ben a WHO arról készített videót, hogy milyen volt a világ az antibiotikumok feltalálása előtt, és hogy miféle következményekkel járhat az, ha "visszaélünk" ezeknek a készítményeknek a használatával.
6. Biztonságos élelmiszerek
A 2015-ös kampány plakátja vizuálisan visszafogott és kreatív: csak egy tányér és a nagy kérdés:
A kampányvideó viszont ismét behozza az animációs vonalat: a nézőket a jó és rossz mikroorganizmusok világába kalauzolja, majd 5 gyakorlati tanácsot ad a fertőzések elkerülésére.
7. Harc a nőket érő erőszak ellen
A WHO igyekszik ráirányítani a figyelmet arra a problémára is, hogy világszerte nők milliói szenvednek el rendszeres bántalmazást - az elkövető sok esetben saját partnerük. Sokakban felmerülhet, hogy ez a téma hogyan kapcsolódik a szervezet munkájához: úgy, hogy a bántalmazás következtében nem csak komoly testi sérüléseket szerezhetnek az áldozatok, hanem szexuális és lelki egészségük is veszélybe kerülhet. Az alkohol, a gyógyszerek és a drogok pedig - mint megküzdési stratégiák a bántalmazással szemben - gyakran további rombolást végeznek. Ez a videó nagyszerűen összefoglalást ad ezekről a kérdésekről, és felhívja a figyelmet arra, hogy az egészségügyi dolgozók sokat tehetnek a helyzet megváltoztatásáért.
+1 Akik a rendszert működtetik
A világnapon semmiképp ne feledkezzünk meg az egészségügyi dolgozók munkájának fontosságáról sem. Az alábbi videó felhívja a figyelmet arra, hogy mekkora szükség van azokra a példamutató emberekre, akik mindig, mindenhol ott vannak, hogy segítsenek, és javaslatokat közvetít az egészségügy globális fejlesztésének lehetőségeivel kapcsolatban.
Aki szívesen nézne még WHO kampányokat, az itt megteheti.