A BME Kommunikáció és médiatudomány szak blogja

#Konzervtelefon

5 jegyzetkészítési technika tanévkezdésre

2017. szeptember 07. - konzervtelefon

Az egyetemi jegyzetkészítés lényege nem más, mint a lényegkiemelés. Még ha képesek is lennénk leírni az oktató minden egyes szavát, valószínűtlen, hogy közben sikerülne meg is érteni a tananyagot. Fókuszáljunk az előadás bizonyos részeire, azok logikai viszonyára, hogy később fel tudjuk idézni a legapróbb részleteket és a tágabb kontextust is. De hogyan álljunk neki: számozott vázlatpontok, oda-vissza nyilazgatások, táblázatok? Következzen öt jegyzetkészítési módszer félévkezdésre!

Több bejegyzésünkben is olvashattatok már a jó prezentáció készítésének és előadásának technikáiról, de nézzük meg most a másik oldalt! Hogyan hozhatjuk ki hallgatóként a legtöbbet az egyetemi kurzusokból? Hogyan érhetjük el, hogy a legkevesebbet kelljen tanulni a számonkérés előtt? Persze egy előadás megértése és az elhangzottakra való emlékezés nemcsak az iskolában hasznosítható, hanem a munkahelyen is, sőt bármilyen hétköznapi olvasásélmény esetén.

  1. Vázlatpontok

Ezzel az egyszerű és nagyszerű módszerrel már mindenki biztosan találkozott. Lényege a vázlatpontok hierarchiája, miként a többszintű felsorolás (számokkal betűkkel, jelekkel) érzékelteti a téma fő- és alpontjait. Papíron nem árt helyet hagyni a vázlatpontok között, de elektronikus jegyzetkészítésnek remek technika.

1_3.jpg

  1. A Cornell-módszer

A Cornell-módszerben a lapot három részre osztjuk. Ahogy a képen látható, a lapot először függőlegesen két részre tagoljuk, a bal oldalon kisebb helyet hagyva, alul pedig egy csíkot különítünk el. Ennek a módszernek a lényege abban rejlik, hogy az előadáson a jobb oldali szélesebb oszlopba jegyzetelünk, de utána minél hamarabb kitöltjük a jegyzet másik két részét is. A bal sáv neve a felidézés oszlop: ide kerülhetnek kérdések, címszavak és fogalmak, rövidebb megállapítások. Ha megértettük a tananyagot, a jobb oldali jegyzet letakarásával, kizárólag a felidézés oszlop segítségével vissza kéne tudnunk adni a tanultakat. Az alsó sávba pedig pár mondatban összefoglalhatjuk a témát

2_3.png

  1. Gondolattérkép

Képzeljük el, hogy az elménk a valóság térképe! Innen ered a gondolattérkép technikájának elnevezése. Kezdjük azzal, hogy az előadás témáját a lap közepére írjuk. Innen kezdhet építkezni a térképünk, ahogyan elágazásokat adunk a kezdőponthoz minden irányba, ahonnan további elágazások kezdődhetnek. Ez a módszer kiválóan alkalmazható egy téma szisztematikus és részletekbe menő áttekintésére, ahogyan az al-al-alpontok is megjelenhetnek a sokadik elágazásokban.

3_1.png

4.gif

  1. Flow

Emlékezzünk vissza az első bemutatott jegyzetkészítési technikánkra, és képzeljük el a konkrét ellentettjét! A lineárisan vezetett vázlatpontok helyett a flow technikája holisztikus tanulásra ad módot. Itt a lényeg nem is a konkrét jegyzetkészítésen van, hanem a lehetőségen, hogy már a kurzus közben tanuljunk. Célunk, hogy olyan dokumentumot hozzunk létre, ami leképezi a mi saját elképzelésünket a témáról. Egyesek számára a módszer alkalmazása azt jelenti, hogy nem is kell megtanulniuk a tananyagot, hiszen már előadás közben megértették. Természetesen, ez nem működik minden diszciplínában és kurzuson…

5_3.jpg

  1. Jegyzetelés a diasorba

Ha lehetőséged van letölteni az oktató által előadott diasort még a kurzus kezdete előtt, akkor érdemes lehet magába a ppt-be jegyzetelni, illetve annak kinyomtatott verziójára. Így pontosan észben tarthatod, hogyan tartoznak össze a nagyobb blokkok a tananyagban, amiket akár az oktató példáival is kiegészíthetsz. Előnye és hátránya egyben, hogy nem kell annyit jegyzetelni, plusz a gondolatmenet már előtted van, ez azonban hátráltatja, hogy saját magad ragadd meg a téma lényegét.

Neked melyik jegyzetkészítési technika vált be eddig? Hajlandó lennél kipróbálni egy újat?

Képek: innen, innen, innen, innen, innen.

Tetszett a bejegyzés, és nem akarsz lemaradni a következőről? Akkor kövesd a Konzervtelefon Blogot, és a BME Kommunikáció és Médiatudomány Facebook oldalt!

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervtelefon.blog.hu/api/trackback/id/tr9512801792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovi1970 2017.09.07. 17:21:19

Ezeket kellene a nemzeti alaptanterv részévé tenni.

Akkor is ha nem mind egyformán hasznos, több értelme van mint a logaritmus-számításnak...

Ákos79 2017.09.07. 18:54:17

Juhé...sikerült a semmiről, meg négy használhatatlan módszerről cikket írni...grat...
még hogy alaptantervbe...kackac...

Wod Meselo 2017.09.07. 20:09:26

Még a jegyzetekről készült képeket is loptad... de szerintem ez olyan, hogy majd attól fogadok el tanácsot, hogy milyennek kell lennie a jó tojásnak aki tojt már egyet.

Flow - folyamatábra ? Kicsivel többet kell gépelni az igaz.

" előadás megértése és az elhangzottakra való emlékezés nemcsak az iskolában hasznosítható, hanem a munkahelyen is"
Azt a kurva , azt hogy kék az ég és zöld a fű mikor írod meg ?

Vén motoros 2017.09.07. 20:39:42

Az én jegyzetelési technikám a következő volt (1970-75, BME, jeles diploma):
Filmmúzeum, amerikai és olasz művészfilmek nézése, Budai hegyek-kora reggeli gombaszedés, délelőtt ezekből tárcsán pirított gomba, lógás a haverokkal. Vizsgaidőszak előtt felmentem a vári koleszbe, elkunyeráltam a legjobban jegyzetelő, legszorgalmasabb, minden előadást lelkiismeretesen végigülő lány jegyzeteit, lefotóztam (akkor még nem létezett xerox gép), kinagyítottam ún. 'doku' fotópapírra, majd az ő jegyzeteit zanzásítottam, közben meg is tanultam. Átfutottam a könyvet, viszag előtt megnéztem az előadót, akinél vizsgáztam, hogy legalább felismerjem, aztán levizsgáztam jelesre. Olykor csak jóra. Sokat segített az is, hogy a Landler Jenő Gép- és Híradásipari Technikumban a tanítás mellett is aktív kutató-fejlesztő mérnöktanáraim magasabb színvonalon tanítottak (igaz, némileg MÁST), mint a BME-n. Az egész BME-n - kivéve az ún. "buktató" szigorlatokat - végig a technikumból éltem. A jeles diplomám bizonyítja, hogy jól!

A technikumok megszüntetése és helyettük a szakközépiskolák bevezetését azóta is hazaárulásnak tartom! A "tudományos jegyzetelés" meg hülyeség. Nincs két ember, aki egyformán tanulna. Van, aki auditív, van, aki vizuális, van, aki motorikus, van, aki csoportosan szeret tanulni, van, aki magányosan.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2017.09.07. 23:27:45

A cik jól mutatja, hogy az írója sosem járt felsőoktatási intézményben. Ezek nem jegyzetelési tanácsok, hanem egy-egy téma feldolgozásának (bizonyos) módszerei – miután már tudjuk, miről van szó. Ugyanis jegyzetelés közben fogalmunk sincs, hogy mi lesz a következő, amit le kell írnunk, így a fentiek szerinti csoportosítás sem működik – ugyanis nem látunk a jövőbe.
A jó jegyzetelés titka a figyelemben és a rövidítésekben rejlik, amiket aztán a jegyzetelő akár hónapokkal később is értelmezni tud. Ennél többet belemagyarázni ebbe a témába felesleges.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2017.09.07. 23:30:45

Ja, most látom, hogy mégiscsak valamiféle egyetemi blog akar ez lenni, így biztosan láttak már előadást, de hogy nem jegyzeteltek, az biztos. ;)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.09.08. 08:53:13

@Vén motoros: A 70-es években a teljes egyetemi tananyagot lefényképezted és 'doku' fotópapírra hívtad elő? Egy vagyonba kerülhetett...

@Fotósképző: A hatékony jegyzetelés lényege pont az, hogy nem írsz le szó szerint mindent és utána tömöríted, mint magoló/puskázó gyengébb képességű, de sokat tanuló diákok, hanem azonnal tanulható formában írod le a lényeget és az összefüggéseket.

Vén motoros 2017.09.08. 09:38:43

@Online Távmunkás: Nem a teljes egyetemi tananyagot fotóztam le, hanem a legjobban jegyzetelő lányok kézírásos jegyzeteit, nem volt drága, mert a 35mm-es 15 Din-es filmet 50 méteres kiszerelésben vettem, a Doku papírt meg 500-as kiszerelésben, a filmet Rodinállal előhívtam, aztán irány az UPA-5 táskanagyító és a FORTE kéktónusú papírhívó és a fixír.

"@Fotósképző: A hatékony jegyzetelés lényege pont az, hogy nem írsz le szó szerint mindent és utána tömöríted, mint magoló/puskázó gyengébb képességű, de sokat tanuló diákok, hanem azonnal tanulható formában írod le a lényeget és az összefüggéseket."

Így van! Ezért készítettem a csajok 30-40-50 oldalas lefotózott jegyzeteiből 5db. A4-es zanzát, majd az 5 oldalas zanzából 1db. A5 oldalas kivonatot. Közben meg is tanultam az anyagot. Nagyon fontos elem volt még, hogy vizsga előtt személyesen is lássam az előadót, mert egy vizsgán azért adtak jeles helyett közepest, mert nem ismertem fel azt az előadót, akinek elvileg egy szemeszternyi előadását ültem végig.

ceterum censeo: a tecnikumok megszüntetése hazaárulás volt! (Technikus sovinizmus: nekem a technikumban azt tanították, hogy mérnök sokat tud, a technikus viszont MINDENT tud... És mérnökként sem érzem másként...)
süti beállítások módosítása