A BME Kommunikáció és médiatudomány szak blogja

#Konzervtelefon

A medve vagy az orrszarvú az ütősebb kampányállat? - A WWF Magyarországot kérdeztük

2018. szeptember 21. - KomMédia BME

A WWF a világ legnagyobb természetvédelmi szervezete, az ikonikus panda logót rengetegen ismerik. Az élővilág megmentéséért folytatott küzdelmükben a nyilvánosság nagy szerepet kap: a célközönség megszólításának eszközeiről és ezek hatékonyságáról Antal Alexát, a WWF Magyarország kommunikációs vezetőjét és Joó Zsófiát, a szervezet digitális kommunikációs munkatársát kérdeztem.

Hogy látjátok a kommunikáció szerepét a természetvédelemben?

A: Egy nagy és egyre növekvő, többirányú területnek. Egyfelől azt gondolom, hogy a civil szervezeteknek itthon is sokkal profibb kommunikációra van szükségük azért, mert részben adománygyűjtésből élnek. Nyilván vannak pályázati forrásaik is, de az olyan nyugati országokban, mint Németország vagy Hollandia, a magánadományozók tartják fenn a legértékesebb programokat. Itthon is ez lenne a cél, mert ez viszonylag hatékony működést enged a szervezetnek. A projekt pályázatokból befolyó összegeket ugyanis csak az adott projektre lehet elkölteni, de ha közben felmerül egy új helyzet, melyet szeretnénk kivizsgálni, azt a felajánlásokból tudjuk finanszírozni. Ezért fontos, hogy az adományozás trendi legyen. A szervezet brand ismertsége és pozícionálása ezért is lényeges kérdés. A kommunikáció másik feladata a viselkedésváltozás elérése: ezen a területen az egyik fontos célkitűzésünk a fenntartható életmód elterjesztése.

antal_alexa.jpg

Antal Alexa, a WWF Magyarország kommunikációs vezetője

Milyen típusú kampányaitok vannak?

A: Kétféle nagy kampánytípusunk van. Az egyik az előbb említett viselkedésváltoztatást célozza, ebben benne van az adományozás, a figyelemfelkeltés és a tudatosság növelése. A másik valamilyen policy megváltoztatását célozza, például amikor egy adott törvény vagy intézkedési terv nem megfelelő. Ezek célzott természetvédelmi kampányok, de a széleskörű kommunikáció is szerepet kap bennük. Azt látom, hogy főleg a kelet-európai országokban fontos a médiához és az emberekhez fordulni, nélkülük a legtöbb ilyen kezdeményezést elveszítenénk, mert a gazdasági érdek rövidtávon esetleg mást diktál.

Mi határozza meg a kommunikációs stratégiátokat?

A: Az arculatot nagyjából meghatározza a nemzetközi szervezet, de ahogy a természetvédelmi stratégia is helyi viszonyokra épül, úgy a kommunikációs is. Éppen ezért az arculat és a brand perception is országonként eltérő lehet. Azt gondolom, hogy az alapértékeket fontos lenne megtartani. Van olyan ország, ahol ezeket csak ímmel-ámmal követik, és mondjuk kicsit radikálisabb irányba viszik a szervezetet, de ott erre van szükség. Ki kell mondani, hogy minden szervezetnek megvan a maga stílusa, minden közeg más, ezekhez mérten tud transzformálódni az arculat.

Van kedvenc kommunikációs kampányotok?

A: Bár ez inkább film, de nagyon tetszett a We are all connected, amiben osztott képernyővel látjuk az emberek otthonait és az állatokat, a párhuzamot az emberi és az állati viselkedés között. Illetve a Paperworld videónkból vágott, szintén We are all connected névre hallgató verziót is szeretem, ami Cannes-ban Bronz Oroszlán-díjat is nyert.

Zs: Számomra minden idők kedvenc kampánya a Designed by Nature volt. Ezt a kreatív partnerünkkel együtt hoztuk össze, miután a gördeszkás srácok megkerestek bennünket azzal, hogy támogatni szeretnének. Majdnem nulla  költsége volt, és ahhoz képest körülbelül 16 milliós elérése, ami elég jó. Tíz kezeletlen falapot beadtunk a Budakeszi Vadaspark medvéinek, három apró darabokban jött ki, a többit sikerült visszaszereznünk, és azokból a partnerünk elkészítette a gördeszkákat. Nagyon látványosak lettek. Online aukción lehetett rájuk licitálni, a médiában és Facebookon is jól futott a kampány. A befolyt összegből természetesen a közreműködő medve "művészek" is kaptak. 

Együttműködtök más, országos szervezetekkel?

A: Igen, mivel a természetvédelmi programjaink között is sok a határon átívelő, így a kommunikációban is van együttműködés. Éppen most van előkészítés alatt egy regionális, fenntartható életmódot népszerűsítő projekt, amit több országgal közösen csinálunk.

Hogy döntitek el, hogy a nemzetközi kreatív tartalmak közül mi jelenjen meg itthon?

Zs: Ezek között válogathatunk. A globális networknek pont az a lényege, hogy az anyagok kb. 98%-át félszabad felhasználásra mi is megkapjuk szerkeszthető fájlok formájában, ezekhez teszünk magyar feliratot és kész. Ha valami megtetszik, és illeszkedik a céljainkhoz, akkor azt átvesszük: a We are all connected például nálunk is népszerű lett. A fajok is válogatási szempontot jelentenek: a nemzetközi szinten "ikonikus" WWF védelem alatt álló állatokkal - például a tigrissel, elefánttal, orrszarvúval - itthon kicsit nehezebb kampányolni. De panda nélkül nálunk sincs élet. Szerintem Magyarországon sokkal szexibb fajok vannak, de a barna medve, hiúz és farkas trió megmentésére annyira sokan még nem ugranak. joo_zsofia.jpg

 Joó Zsófia a WWF Magyarország online kommunikációs munkatársa

Mitől függ, hogy miből lesz kampány?

A: A természetvédelmi kampányoknál a szakértőkkel egyeztetünk arról, hogy melyek a stratégiailag fontos témák. A saját hozzáadott értékem itt leginkább a politikai háttér vizsgálata. Fontos mérlegelni a győzelem esélyét és a kockázatokat, fel kell mérni a lépéseket, és azt, hogy mennyire vagyunk járatosak ezen a területen. Ha nincs eleve szakértőnk hozzá, akkor hiába fontos az ügy, nem fogjuk tudni rövid időn belül elindítani. 

A kommunikációs tartalmaknál mi alapján hoztok döntéseket?

Zs: Sok szempont van. Egyrészt, hogy kampányról, vagy csak aktivitásról beszélünk, vagy valamilyen adománygyűjtő tartalomról. Utána megnézzük, hogy milyen büdzsé van rá, mit tudunk elkülöníteni, mennyi időnk, kapacitásunk van rá. Videót nem mindig tudunk forgatni, mert az a legköltségesebb. A legfontosabb csatornáink a Facebook és YouTube, illetve van egy havi hírlevelünk. Az egy online hírajánló, van benne szó adománygyűjtésről, pandaboltról és egyéb őrültségekről, itt a saját tartalmainkat osztjuk.

A Panda Boltban mindenki találhat valami kedveset, praktikusat, a vásárlással pedig egy jó ügyet támogat. A bevétel a faj-, és élőhely-védelmi program munkáját segíti, ez felel például az eurázsiai hiúz és a farkas magyarországi otthonra találásáért, de az óriáspandák élőhelyének megóvásáért is.

A termékek közül ezek a #Konzervtelefon kedvencei:

  1. Jön a hideg, egy termosz hamarosan jól fog jönni
  2. A powerbank meghosszabbítja a merülő telefonunk használatát
  3. A táskában is elfér a kettő az egyben tornazsák és vászonszatyor, így biztosan nem lesz szükségünk műanyag szatyorra

A hírlevél mennyire működik nálatok? Mert gyakran felmerül, hogy van-e még értelme, vagy nincs.

Zs: A muszájból kiküldött hírlevél szerintem sem működik, ugyanakkor a műfajt nem tartom halottnak, csak dinamikus, modern formát kell adni neki, és érdekes kontentekkel feltölteni. Ezek lehetnek ütős hírek, vagy izgalmas videók: az eszméletlen nagy übercukiságok persze jobban hasítanak, mint a szakmaibb tartalmak. A másik kérdés az, hogy hogyan olvasunk: a legtöbben átfutják a headline-okat, meg talán a leadet, ezekben viszont már benne van a lényegi infó.

Gondolom méritek a kampányok sikerességét is.

Zs: Persze. A Google Analytics mellett a Facebook analitikáját és a hírleveleink statisztikáját figyeljük, összesítjük az eredményeket, és ezek alapján ahol kell, ott csiszolunk a módszereinken.  

Az érzékenyítés, életmódváltás mennyire valósul meg?

A: Ezeket nehéz mérni. De a Föld órája, amely egy direkt behaviour change kampányunk sok embert megmozgat, az ismertsége 60% körüli. De azt nem tudjuk megmondani, hogy ez a hétköznapokban mennyire eredményez energiatudatosabb viselkedést. Vannak pozitív trendek, de a környezetvédelem és a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsége nem jelenti azt, hogy sokan tesznek is ezért. Az első lépés persze az, hogy megtetszik valami, de az már egy következő lépés, hogy tegyek is érte. Ebben a magyarok még elmaradozgatnak. 

Talán azt kell világosan megfogalmazni, hogy ki-mit tud tenni a hétköznapokban.

A: Így van, nagyon tiszta, egyszerű üzenetek kellenek. Hiába széleskörű a munkánk, nem biztos, hogy elsősorban erről kell beszélni az embereknek. Szép dolog, hogy a fekete gólya csak a háborítatlan erdőben fészkel, és mi egy ilyet rehabilitáltunk Mohács mellett, de ennyiből nem fogják érteni, hogy nekik mit kellene másképp csinálni. Ezért minden tevékenységünkkel kapcsolatban megpróbáljuk megfogalmazni azt, hogy az egyén mit tehet a változásért. 

A bejegyzés szerzője Kovács Bettina Karolina, a BME KomMédia alapszakos hallgatója. 

kep.png

 Képek: WWF Hungary

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervtelefon.blog.hu/api/trackback/id/tr5114240155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása