A BME Kommunikáció és médiatudomány szak blogja

#Konzervtelefon

Designerek az élhetőbb városokért

2021. június 04. - KomMédia BME

Folyamatosan növekvő városainkban számos problémával találjuk szemben magunkat: nagy a légszennyezettség, zsúfoltak a metrók, órákig állhatunk a dugóban mire eljutunk valahova, ahol aztán nem találunk parkolóhelyet. Mégis, életünk fontos színteréről van szó, járunk-kelünk, sétálunk, autózunk, eltévedünk benne. Az utóbbi években a tágabb értelemben vett design egyre több területen kap teret, többek között a városok tervezésében is. Mit tehet egy grafikus vagy egy formatervező a városok fejlesztéséért? Hogyan járulhat hozzá egy város élhetőbbé tételéhez egy kommunikációs cég?

A városok építészek, várostervezők, mérnökök keze által fejlődnek, formálódnak, és elsősorban a politikai vezetők vannak abban a pozícióban, hogy döntéseket hozzanak a jövőjükről. Gyakran gondos tervezés által, máskor csak organikusan, „maguktól” változnak a városok, és sok folyamatot nem is tudunk kontrollálni: ilyen például a robbanásszerű népességnövekedést – ebben az esetben már csak a problémát tudjuk orvosolni. A design szó szerinti fordításban tervezést, formatervezést jelent, de mára ennél egy sokkal tágabb értelemben alkalmazzák. A design központú gondolkozás már az élet szinte minden területén jelen van: a grafikai tervezéstől kezdve, a felhasználói élmény tervezésen át a service, azaz szolgáltatás designig.

A designerek számos olyan tulajdonsággal rendelkeznek, amelyekkel a városokkal foglalkozó mérnökök vagy politikusok nem minden esetben – gyakran több területen is dolgoznak karrierjük során, így hamar alkalmazkodnak új helyzetekhez és rendkívül jók az emberek megértésében. Hiszen a design az emberről szól. A város egy érdekes szint, mert nagyobb, mint az egyén közvetlen környezete, de kisebb, mint az állami szint – más, mint egy vállalkozás, hiszen sok különféle szereplő formálja. Akármilyen sok kis részből áll össze, a város mégis egységet alkot, amely nem túl nagy ahhoz, hogy akár egy designer vagy egy alulról induló kezdeményezés valóban nagy hatással lehessen rá.

A továbbiakban lássunk két példát külföldről és egyet itthonról arra, hogy milyen sokféleképpen tudnak a designerek hozzájárulni egy város fejlődéséhez.

  1. Egy példa külföldről, melyet a városvezetés kezdeményezett

A Brazíliában található Curitiba városában a polgármester létrehozott egy városfejlesztésért felelős kutatóintézetet azzal a céllal, hogy a különböző területeken dolgozó designerek megoldásokat találhassanak a város problémaira. A város zsúfolt és hektikus forgalmára megoldásként innovatív buszmegállókat és egy új buszközlekedési rendszert fejlesztettek ki. A buszmegállókat cső alakúra tervezték és úgy alakították ki őket, hogy kellemetlen időjárásban is megvédje a várakozókat, abba beszállva már megváltsák jegyüket és ezzel egyenesen a csőből, egyszerűen tudjanak az utasok felszállni a buszra.

kep8.jpg

Curitiba város innovatív buszmegállói és buszrendszere (via)

    A buszok különböző típusait színkódokkal látták el, de nem csak a térképen, hanem magukat a buszokat is átfestették– így egy könnyen értelmezhető és hatékony szisztéma alakult ki. Elkülönített sávokat kaptak egyes buszok, extra hosszú buszokat indítottak a hosszabb, forgalmasabb vonalakon. Színekkel kódolt vonalakkal tették egyszerűen értelmezhetővé a rendszert: például a zöld buszok az agglomerációba szállítják az utasokat míg a kicsi fehérek csak a városközpontban köröznek.

    kep9.jpg

    A cső alakú buszmegállóba már a belépésnél szükséges a jegy, így felszállásnál nem kell már ellenőrizni (via)

    1. Egy kisebb léptékű kezdeményezés Dániából

    A Copenhagenize csapatának célja, hogy Koppenhágához hasonlóan a többi városban is népszerű és széles körben használt közlekedési forma legyen a bringázás. Ennek érdekében kommunikációs kampányokat indítottak a városi vezetéssel együttműködve. Ezzel összhangban többek között kis biciklifogantyúkat helyeztek el Koppenhága forgalmas biciklis csomópontjainál, ahol az oszlop helyett a fogantyúba tudnak megkapaszkodni a biciklisek, amíg várakoznak  a zöld lámpára. Céljuk a biciklizés, mint hétköznapi közlekedési forma népszerűsítése, ezzel pedig a város élhetőbbé tétele – hiszen a bringa semmilyen káros anyagot nem bocsájt ki, nem áll a dugóban, testmozgást biztosít és még a parkolással sem kell bajlódni.

    kep10.jpg

    A Copenhagenize kampánya a biciklizés népszerűsítésére (via)

    1. És egy hazai példa

    A Valyo egy önkéntesekből álló, különböző háttérrel rendelkező csapat. Céljuk a Duna közelebb hozása az emberhez, a folyó, mint helyszín jobb kihasználása. 2011-ben egy Duna menti sétára hívták a városlakókat, amelynek különböző állomásain egy-egy művész installációját tekinthették meg a résztvevők. De rendszeresen szerveznek kacsakő dobáló bajnokságokat, és elintézték, hogy nyaranta le legyen zárva a Szabadság híd és legújabban a rakpart egy része is – ezzel hozva közelebb az egyént a folyóhoz. A projektjeik nem csupán arról szólnak, hogy például szabadon biciklizhetünk, futhatunk, sétálhatunk vagy rajzolhatunk krétával hétvégenként a rakparton, hanem egyben figyelemfelhívás is arra, hogy a város a városlakóké, hogy a Duna partja másképpen is kinézhetne egy élhetőbb város részeként. 

    kep11.jpg

    A lezárt rakpartot magukévá tették a budapestiek (via)

    A fenti három példából láthatjuk, hogy a világ különböző részein, különböző léptékben a design, az ötletek és az emberi tényező komoly elem, alakító erő tud lenni egy város életében. Hatása már egy ötletnek, kommunikációs kampánynak, programsorozatnak is lehet, mert ezek közelebb hozhatják a városlakókat ahhoz a térhez, amelyben élnek.  

    A bejegyzés szerzője Sebes Lilla, a BME KomMédia mesterszakos hallgatója. 

    konzerv_1.png

    A bejegyzés trackback címe:

    https://konzervtelefon.blog.hu/api/trackback/id/tr7416527562

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    kvadrillio 2021.06.05. 22:27:50

    NEKEM EZ AZ ÚJ INNOVÁCOÓ TETSZIK, DE NAGYON !!! :)

    M1 - Híradó
    88,5 E feliratkozó
    Megújult a közmédia időjárásjelentése. Ahogy azt már kora reggeltől láthatták: mától új stúdióban, egészen elképesztő látványelemekkel jelentkeznek meteorológusaink. Óránként friss időjárási adatokat mutatnak a világ bármely pontjáról, és alkalom adtán, egy-egy eseményhez kapcsolódóan igyekeznek bővebb információkkal is szolgálni. Mindezt egy új, Magyarországon egyedülálló virtuális térben.

    NA MEG MÉG AZ, HOGY FÖRHÉCZ ADRIENN ARTIKULÁCIÓJA NAGYON NAGY MÉRTÉKBEN JAVULT !
    RÉGEBBEN FENT ELKEZDETT EGY MONDATOT ÉS LENT FEJEZTE BE A VÉGÉN. MINDEN MONDATOT UGYAN ÚGY. BORZALMAS VOLT HALLGATNI.
    MOSTANRA BIZTOSAN BESZÉDTANÁR SEGÍTSÉGÉVEL MAGABIZTOSABB ÉS SOKKAL JOBBAN ARTIKULÁLÓ LETT A BESZÉDE SZIMPATIKUSSÁ VÁLT A CSAJ ! :) GRATULA NEKI !

    kárárámaispj 2021.06.06. 18:04:12

    "De rendszeresen szerveznek kacsakő dobáló bajnokságokat, és elintézték, hogy nyaranta le legyen zárva a Szabadság híd és legújabban a rakpart egy része is – ezzel hozva közelebb az egyént a folyóhoz."
    Igen. Hát ez kell nekünk városlakóknak, hogy legyen végre kacsakő dobáló bajnokság. Nem is értem, hogy hogyan bírtuk ki az elmúlt évszázadokat.

    "A projektjeik nem csupán arról szólnak, hogy például szabadon biciklizhetünk, futhatunk, sétálhatunk vagy rajzolhatunk krétával hétvégenként a rakparton, hanem egyben figyelemfelhívás is arra, hogy a város a városlakóké, hogy a Duna partja másképpen is kinézhetne egy élhetőbb város részeként."
    Mert hiszen az nem városlakó, aki meg akarja látogatni a szintén nem városlakó nagymamáját Újpesten. Komolyan tényleg elhiszi valaki, hogy a Belgrád rakpart lakóinak igénye volt arra, hogy krétával rajzolgassanak a rakpartra?

    lenörd hofstadter 2021.06.08. 14:14:27

    Korrekt. Kiderült, hogy nem csak nálunk sík hülyék a várostervező mérnökök.
    süti beállítások módosítása