Nem mindennapos, hogy az óriásvállalatok markánsan állást foglalnak a megosztó társadalmi kérdésekben, az IKEA viszont így tett, amikor kiállt a menekültek ügyében. A svéd bútoróriás nemcsak a furcsa terméknevekben jeleskedik (amik mögött egyébként rafinált logika rejlik), hanem kreatív kommunikációs megoldásoktól kezdve egészen az életszínvonalat javító innovatív fejlesztésekig követendő példát mutat a CSR tevékenységek terén más multinacionális vállalatoknak.
Kezdjük is az IKEA legsokkolóbb húzásával, amikor is egy norvég áruházukban berendeztek egy szír lakásbelsőt. Az Ikea által alkotott sztori onnan indul, hogy a lakberendezési cég segít a jövőd megtervezésében, legyen szó új házról vagy egy új családtag érkezéséről, és eljut oda, hogy mi van akkor, ha a megálmodott jövőképedet valaki elveszi tőled...
A romos lakást egy valós damaszkuszi otthonról mintázták, ahol egy 9 fős család élt 25 m2-en. A helyiségen belül a szokásos IKEA címkéken olvashatunk a család és a térség menekültjeinek mindennapjairól, a túléles nehézségeiről. Mi több, minden címkén azt is feltüntetik, hogy mi hogyan segíthetünk az ügyben.
Persze nem álltak meg egy lakásbelsőnél. A “Brighter Lives for Refugees” nevű kampányuk keretében arra hívták fel a figyelmet, hogy egy olyan természetesnek vett része az életünknek, mint a világítás, elképesztő módon javíthatja a menekültek életszínvonalát. A fény nemcsak azt teszi lehetővé számukra, hogy esténként hosszabb ideig végezzenek pénzkereső tevékenységet, de biztonságérzetüket is növelheti. Az IKEA akcióban minden eladott LED izzó után egy dollárt adományozott az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának, amivel több mint 30 millió eurót sikerült gyűjteniük.
De ami még ennél is nagyobb dobás volt, a mobilotthonok megtervezése. Kifejlesztettek egy olyan acélvázas, műanyag átmeneti szállást, ami 1000 dollárból előállítható, és akár egy ötfős család elszállásolását is megoldhatja. A cég összes termékéhez hasonlóan, a zárható, napelemekkel ellátott mobilotthonok összeszereléséhez sincs szükség szerszámokra, csak 4-8 óra szabadidőre. Habár megkérdőjelezhető, hogy valóban otthonnak tekinthető-e egy ilyen ház, de tény, hogy a természet viszontagságaitól véd, és kétségtelenül nagy változást jelent a tömött sátrakban vagy a szabad ég alatt való alváshoz képest.
A hazai leányvállalat sem képvisel más álláspontot, mint a skandináv anyacég. A magyar nyelvű Ikea-katalógusban leírják, hogy a menekültek is ugyanolyan emberek, mint azok, akik a katalógust lapozgatják. És bár nem céljuk beszállni a politikai harcokba, de állításuk szerint fejlesztéseikkel és üzeneteikkel változatlanul ki fognak állni az arra rászorulók mellett, és ez alatt nem csak a kollégistákat, baba várókat, nagycsaládosokat értik, hanem azokat is, akik éppen a háború elől menekülnek.